School of Communication, Leadership, and Marketing
Samlinger i dette delarkivet
Nye registreringer
-
Getting More Women on Boards: Cultural and Institutional Antecedents That Matter
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study is to contribute to a better understanding of the multiple cultural and institutional antecedents which can positively (or negatively) impact the incorporation of more women on corporate boards ... -
Career ambitions of women academics. Are women willing and able to rise to the top in higher education institutions?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The disproportion of women to men at the top tier in the academic hierarchy, concerns politicians, academic leaders, students, and other stakeholders. A popular explanation for the gender imbalance in elite positions is ... -
(Plat)formatted Creativity: Creating Music in the Age of Streaming
(Peer reviewed; Journal article, 2023)What impact does music streaming have on the production and aesthetics of popular music? Based on 15 qualitative interviews with Norwegian music creators, this article explores how music production is executed and interpreted ... -
HRM-praksiser i TV-produksjon
(Chapter, 2023)The research on and practice of human resource management (HRM) typically are related to standard employment relationships and the HRM triad of line managers, employees and a HRM department. In this chapter we describe and ... -
Introduksjon: Komparative perspektiver på entreprenørskap og sosial endring
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette er introduksjonen til et spesialnummer om entreprenørskap. Det forteller hvordan entreprenørskapsbegrepet kom inn i antropologien på 1960-tallet og dets betydning for antropologiens kjernevirksomhet – å frembringe ... -
Introduksjon: Komparative perspektiver på entreprenørskap og sosial endring
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette er introduksjonen til et spesialnummer om entreprenørskap. Det forteller hvordan entreprenørskapsbegrepet kom inn i antropologien på 1960-tallet og dets betydning for antropologiens kjernevirksomhet – å frembringe ... -
HUMOR x MERKEKONSEPT: En studie om effekten av humor i reklame på symbolske og funksjonelle merkekonsepter, og hvilken effekt denne interaksjonen har på høyinvolveringsprodukter
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan humor i reklame for høyinvolveringsprodukter påvirker forbrukernes holdning til annonsen og holdning til merket, samt hvordan denne effekten påvirkes av forskjellige merkekonsepter ... -
Et studie om hvordan en rabattkode bør utformes for optimal effekt
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven kobler etablert teori om mentale heuristikker, nummerprosessering og viktigheten av involveringsgrad opp imot utformingen av rabattkoder på e-post. Det er benyttet et mellomgruppe eksperimentdesign, ... -
Kunsten å kommunisere strategisk på stående fot: En kvalitativ studie av strategisk improvisasjon i reklame
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker forutsetningene for strategisk improvisasjon innen reklamebransjen i Norge. Basert på en kvalitativ studie og analyse av ti ulike reklamer som har benyttet en samfunnsaktuell hendelse i sin ... -
En studie om effekten av et merkesamarbeid med en ‘sosiale medier’-influenser og en ‘kjendis’-influenser på Instagram
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen er en studie om effekten av influensermarkedsføring og merkesamarbeid med en kjendis på sosiale medier. Avhandlingen er basert på et surveyeksperiment som ble designet med Nettskjema ut fra en kombinasjon ... -
makt og mening i ledelse som praksis
(Master thesis, 2022)Fremgangsmåten til innsamling av empiri er basert på nivåer av grounded theory. Oppgaven befinner seg på det første nivået, som ikke fokuserer på teorigenerering, men i stedet å finne et grunnlag som man kan generere nye ... -
En konseptuell studie av fenomenet «kunnskapsdeling» på kombinerte arbeidsplasser
(Master thesis, 2022)Problemet: Kunnskapsdeling på kombinerte arbeidsplasser kan påvirkes av begrenset sosial interaksjon Problemstilling: Hva kan hemme eller fremme kunnskapsdeling på en fleksibel arbeidsplass? Fremgangsmåte og metode: ... -
Troverdighet til bærekraftig kommunikasjon i dagligvarebransjen og klesbransjen
(Master thesis, 2022)Dagligvarebransjen og klesbransjen blir av mange ansett som klimaverstinger, og står for store mengder klimautslipp. Denne kvantitative studien tar for seg sammenhengen mellom bærekraftig kommunikasjon og troverdighet i ... -
Emballasje som indirekte kommunikasjonsverktøy for formidling av samfunnsansvar i skjønnhetsindustrien
(Master thesis, 2022)Formålet med oppgaven er å utforske hvordan en gruppe forbrukere oppfatter emballasjen som et verktøy i skjønnhetsmerkenes kommunikasjon av samfunnsansvar. Hensikten er å kartlegge hvordan disse forbrukerne synes merkene ... -
Hvordan lærer ledere ledelse?
(Master thesis, 2022)«Jeg vet lite som er så lett å omtale i store ord og så vanskelig å få til i praksis som ledelse» (Arnulf 2020, 7). Ledelse i seg selv er mye forsket på, og da særlig hvordan man bør lede eller hvordan bli en god leder. ... -
Karriereambisjoner – er menn og kvinner egentlig forskjellige?
(Master thesis, 2022)Formålet med studiet er å beskrive i hvilken grad det er forskjeller i karriereambisjoner mellom kjønn i det norske arbeidslivet. Tidligere litteratur hevder at det er gjort mange forsøk på å måle ambisjoner, samt å beskrive ... -
En kvalitativ studie av rekruttererens arbeid med kjønnsbalanse i rekrutteringsprosessen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan rekrutterere i Norge arbeider med kjønnsbalanse i rekrutteringsprosessen. Mer spesifikt, rekrutterere som arbeider i rekrutteringsselskaper med erfaring rundt rekruttering ... -
Digital utmattelse: En kvantitativ studie om hvordan digitale møter påvirker utmattelse
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg hvordan økt bruk av digitale møter påvirker en arbeidstakers utmattelse. Vi har gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse samlet inn data fra 263 respondenter med spørsmål om bruk av digitale ... -
Nedbemanning fra arbeidsgivers perspektiv – HRs mest upopulære arbeidsoppgave
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å få bedre innsikt i fenomenet nedbemanning fra arbeidsgivers perspektiv. Nedbemanning er en av de mest upopulære arbeidsoppgavene på en arbeidsplass, og det vil av den grunn være interessant ... -
En kvalitativ studie som undersøker kompetanseheving på hybride arbeidsplasser
(Master thesis, 2022)Hensikten med vår studie er primært å belyse viktigheten av kompetanseheving hos ansatte på en arbeidsplass. Vi lever i en tid preget av eksponentiell vekst og forhold i virksomheten krever tilpasning av ressurser. Da ...