En introduksjon til metodene bloggere bruker for å promotere produkter, og hvordan dette kan påvirke deres lesere.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161563Utgivelsesdato
2013-12-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven skulle vi se på hvordan forbrukere blir påvirket av eksponering av en
produktomtale via sosiale medier, nærmere bestemt blogg. Vi ønsket å få en forståelse av
hvordan blogginnlegg er utformet på en effektiv måte, og hvordan effekt produktomtaler har på
forbrukeren. Med dette som grunnlag, ønsket vi å belyse følgende problemstilling:
”Hvilke virkemidler blir brukt på blogginnlegg, og hvordan påvirkes leseren av
produktomtaler”?
Vi har tatt utgangspunkt i en allerede eksisterende teori om påvirkning – Hierarchy of Effects
Model. Formålet med oppgaven var å rekonstruere stegene i denne modellen, slik at den kunne
brukes i konteksten blogg. Vi tok i bruk teorier som kommunikasjonsprosessen,
markedskommunikasjon, holdninger og forbrukeratferd som grunnlag for utbredelsen av
modellen.
Vi valgte å benytte oss av kvalitativ tilnærming, med et fenomenologisk forskningsdesign, hvor
formålet er å utforske og beskrive mennesker, og deres erfaringer med og forståelse av et
fenomen. For å kunne besvare første del av problemstillingen, utførte vi observasjoner, og
analyserte disse med utgangspunkt i semiotikk og retorikk som analyseverktøy. For å besvare
problemstillingens andre del, gjennomførte vi dybdeintervjuer. Det ble brukt semi-strukturerte
intervjuer for å være sikre på at vi ikke mistet relevant data, og vi forholdt oss til en overordnet
intervjuguide under intervjuene.
I analysen har vi kartlagt hvilke virkemidler som brukes i utformingen av et blogginnlegg, og fått
en forståelse av hvordan leseren påvirkes av en produktomtale. Det kommer frem at det er tatt i
bruk elementer i semiotikk, retorikk og markedskommunikasjon, som virkemidler. Videre kan vi
finne av analysene at forbrukerne blir påvirket gjennom kommunikasjonsprosessen, de endrer
atferd, og vi har fått svar på hvem påvirker dem, via beslutningsprosessen