En kartlegging av avgjørende motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161579Utgivelsesdato
2013-12-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SAMMENDRAG
Gjennom denne besvarelsen har jeg sett på hvorfor norske bedrifter investerer i
idrettssponsing med bakgrunn i problemstillingen; ”En kartlegging av avgjørende
motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing.”
Hensikten med oppgaven har vært å kartlegge avgjørende motiver bak
idrettssponsing. I følgende arbeid ble det hentet inn teori om sponsing, samt motiver
og mål bak idrettssponsing. Videre ble det utført en undersøkelse med kvalitative
dybdeintervjuer av et utvalg norske sponsorer, samt en konsulentvirksomhet med
erfaring innen strategiutvikling, som bidro med erfaringer og kunnskap innen
idrettssponsing og motivene som ligger bak investeringene.
Funnene i undersøkelsen var mange og viste seg i stor grad å støtte tidligere studier av
motiver bak idrettssponsing. Resultatet av undersøkelsen viste at de norske bedriftene
investerer i idrettssponsing av et grunnleggende kommersielt motiv – de benytter
sponsing som et strategisk verktøy til å nå ulike mål som fremmer bedriftens
økonomiske vekst. Norske bedrifter investerer i idrettssponsing basert på en rekke
ønskede fordeler knyttet til idrettssponsing som et markedsførings- og
kommunikasjonsverktøy, samt ulike egenskaper ved sponsorobjektene som gjør at
ulike strategiske interne og eksterne mål kan nås. Mål knyttet til intern markedsføring,
merkevarebygging, hospitality, salg, mediedekning og eksponering, samfunnsansvar
og engasjement og tilgang til nye markeder viste seg å være avgjørende for norske
sponsorers investering i idrettssponsing.
Formålet med denne besvarelsen har vært å bidra med teoretisk og praktisk kunnskap
til eksisterende og potensielle sponsorer, og sponsorobjekter som søker å styrke sin
attraktivitet i sponsormarkedet. Forhåpentligvis kan besvarelsen bidra til å styrke
fremtidig sponsorvirksomhet.