Kvinnelige studenters snusvaner
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161587Utgivelsesdato
2014-01-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Oppgavens problemstilling er tilpasset en bacheloroppgave i forhold til tid og
størrelse, og det er derfor foretatt flere avgrensninger. Slike avgrensninger er tatt på
bakgrunn av en kvantitativ undersøkelse som ble publisert i en forskningsartikkel
under navnet: “Røyking, bruk av snus og annen risikoatferd blant studenter”.
Undersøkelsen viser at det er skjedd en økning i snusbruket blant kvinner og at
kvinnelige studenter snuser oftere enn andre kvinner på samme alder. Den studerte
målgruppen er norske kvinnelige studenter i aldersgruppen 19-26 år(se
begrepsavklaring: Målgruppe). Oppgavens overordnede problemstilling forsøker å
kartlegge hvilke holdninger som ligger til grunn for at målgruppen snuser. Videre vil
oppgaven ta for seg hvilke årsaker som ser ut til å være avgjørende for snusbruket og
om det finnes sosiale normer tilknyttet snusfenomenet. Slike funn vil videre brukes
som indikasjoner på hvilke type budskap som kan tenkes å være hensiktsmessig å
spille på i en holdningskampanje.
Materiale og metode
For å besvare problemstillingen har oppgaven benyttet seg av et kvalitativt
forskningsdesign. Dette begrunnes med at det foreligger lite forskning på snus og
kvinner, hvilket resulterte i en eksplorerende problemstilling. Det er videre blitt
benyttet et fenomenologisk design, hvilket innebærer at oppgaven forsøker å forstå ogfortolke datamaterialet gjennom informantenes oppfatning av virkeligheten. Det er
forøvrig lagt et holistisk perspektiv til grunn ved fortolkning av data, hvilket
innebærer at gruppedata ikke er blitt redusert til individnivå. Informantene ble
rekruttert på bakgrunn av avgjørende kriterier for oppgavens problemstilling. I
arbeidet med å innsamle data er det hovedsaklig blitt benyttet fokusgrupper. Et slikt
valg er særlig preget av at det har vært ønskelig å studere målgruppens
gruppedynamikk. Det er i alt blitt intervjuet 16 kvinnelige studenter ved Universitetet
i Oslo, BI og på Markedshøyskolen i Oslo. Målet med undersøkelsen har ikke vært
representativitet, men snarere å kunne utlede teoretiske og kontekstuelle begreper som
er forklarende for fenomenet. Hovedfunn
• Stygge tenner er en negativ primærassosiasjon hos målgruppen.
• En positiv primærassosiasjon hos målgruppen er at snus er avslappende.
• Andre assosiasjoner som hyppig blir nevnt, er at snus er
avhengighetsskapende, tilgjengelig og at snus kan redusere godtesug.
• Det er forskjellige årsaker som ligger til grunn for at målgruppen begynte å
snuse og til at de snuser i dag.
• Hovedårsakene til at informantene begynte å snuse begrunnes med at:
§ Snus var kult
§ Påvirkning fra venner og miljø
§ Holdningen til å snus, da informantene begynte å snuse, ser ut
til å tjene en sosialt-justerende funksjon.
• Hovedårsakene til at målgruppen snuser i dag ligger i:
§ Informantene ser ikke at det å snuse gir store konsekvenser,
verken økonomisk eller fysisk.
§ Informantene peker på at den fysiske og psykiske
avhengigheten gjør det vanskelig å slutte, samt at snus er blitt
en vanesak
§ Informantene forklarer at snus reduserer godtesug, en faktor
som gjør det vanskeligere å slutte.
§ Holdningen til snus ser i dette tilfellet ut til å tjene en utilitaristisk funksjon. Det er sosialt akseptert at kvinner snuser, men det finnes likevel normer for
hva som er akseptabel atferd tilknyttet snusbruk.
• Det anses å være mer hensiktmessig å henvende seg til en yngre
kommunikasjonsmålgruppe, da disse kan tenkes å ha svakere holdninger til
snus, og derfor være lettere påvirkelig