Produktplassering i narrativ tekst
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/192704Utgivelsesdato
2014-03-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Produktplassering har i løpet av de siste årene blitt et stadig mer omfattende begrep,
og omhandler nå, i tillegg til film og TV, også plasseringer i medier som
musikkvideoer, dataspill og bøker. Vi valgte å skrive om hvilken effekt
produktplassering i narrative tekster har på leserens holdning. For å undersøke dette,
valgte vi å gjøre en kvantitativ undersøkelse, hvor vi gjennomførte eksperimenter med
manipulasjon. Før vi gjennomførte hovedstudien, utførte vi en pretest, som hadde til
hensikt å avdekke hva som ble ansett som funksjonelle og symbolske merker. På
bakgrunn av teori som tilsa at verbale produktplasseringer, høyt integrert i handlingen
hadde en effekt på leserens holdning, utviklet vi fire hypoteser. Relevant litteratur
innenfor markedsføring, holdning og produktplassering er gjennomgående for hele
oppgaven. Holdning ble målt ved å se på affektive, konative og kognitive responser. I
tillegg målte vi holdningsstyrken for å få en indikasjon på hvor sterk holdningen
egentlig var.Den første studien sammenlignet to grupper, hvor den ene fikk en tekst med merket,
Olden, høyt integrert i handlingen, og den andre fikk den samme teksten, men med
generiske merkenavn. Hver av gruppene var på 50 respondenter, og studenter fra
Markedshøyskolen ble testet. I den andre studien, ble en internettbasert
spørreundersøkelse gjennomført på 50 respondenter. Her testet vi for
moderatorvariabelen, merkekonsept, for å se om dette utgjorde en forskjell på leserens
holdning. Dataene vi fikk inn fra studien, ble analysert i statistikkprogrammet SPSS.
Vi gjennomførte ulike relevante analyser, for å få svar på hypotesene våre.
Ut i fra testene kom vi frem til at når verbale plasseringer er høyt integrert i
handlingen i narrative tekster, vil dette ha en positiv effekt på holdning og
holdningsstyrke. I tillegg er det en større effekt av funksjonelle merkeplasseringer i
narrative tekster, enn det er av symbolske merkeplasseringer.Ved å gjennomføre en studie innenfor et område hvor det er begrenset forskning, har
vi styrket troen på at produktplassering kan brukes som et effektiv
markedsføringstiltak. Vi håper at dette er et tema som andre vil videreføre og gå mer i
dybden på.