Suksesskriterier for markedskommunikasjon i sosiale medier
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er markedskommunikasjon i sosiale medier, med et
fokus rettet mot bedrifters bruk av markedskommunikasjon i sosiale medier mot både
eksisterende og potensielle kunder. Det virker som at det finnes lite kunnskap hos bedrifter
rundt fenomenet markedskommunikasjon i sosiale medier. Det er imidlertid satt en
avgrensning ved at oppgaven kun tar for seg det norske marked.
Ved gjennomgang av litteratur ble eksisterende teori som er relevant for problemstillingen
belyst. Her viste det seg å være enkelte suksesskriterier for både markedskommunikasjon og
sosiale medier. Derimot fantes det et gap ved markedskommunikasjon i sosiale medier.
Litteraturen som er benyttet i denne oppgaven er hovedsakelig forskningsartikler og
pensumrelatert litteratur.
På bakgrunn av dette er følgende problemstilling definert:
”Hva er suksesskriteriene for markedskommunikasjon i sosiale medier?”
På bakgrunn av problemstillingen, samt formålet med oppgaven, er kvalitativ forskning
benyttet og forskningsdesignet er eksplorativt case-design.
For å besvare problemstillingen på en tilfredsstillende måte er dybdeintervju benyttet for å
intervjue 4 respondenter og 3 informanter. Respondentene arbeider i noen av Norges største
bedrifter, og informantene anses som noen av Norges fremste eksperter.
Funnene fra intervjuene ble strukturert sammen til en felles konklusjon, hvor både
informanter og respondenter er satt sammen. Videre ble funnene satt opp mot eksisterende
teori for å avdekke eventuelle forskjeller og likheter.