dc.description.abstract | Til tross for at forskning vedrørende imagedannelsesprosessen er intensivert de siste årene er
det fremdeles sider ved fenomenet som er lite utforsket. Deriblant hvordan de ulike
informasjonskildene påvirker imagedannelsesprosessen. Det eksisterer en allmenn
konsensus om at imagedannelse påvirker turisters kjøpsbeslutning, likevel finnes det lite
kunnskap om selve imagedannelsesprosessen, særlig før et besøk på en destinasjon.
Med internett og sosiale mediers stadig ekspanderende rolle i dagens samfunn blir
informasjon lettere tilgjengelig og spres på denne måten utenfor destinasjonsselskapers
kontorer og kontroll. Kunnskap om dette blir viktig for destinasjonsselskapene for å kunne
skjære igjennom den digitale støyen og vinne tilbake kontrollen.
For å bidra med noen skritt i denne retningen, vil studien undersøke rollen
informasjonsinnhenting på internettet har for imagedannelsesprosessen før et besøk på
destinasjonen. Studien baserer seg på en multimetode og triangulerer kvalitative intervjudata
med klikkstrømanalyse av respondentenes informasjonssøk på nett. For å gjøre
undersøkelsen praktisk anvendelig, bestod utvalget av potensielle turister fra Brasil, som er
Visit Norway sitt nye satsningsområde i årene som kommer.
Respondentene i undersøkelsen ble bedt om å planlegge en tur til Norge på internett. For å
sammenligne destinasjonens image før og etter informasjonsinnhenting ble det gjennomført
et semistrukturert intervju før og etter å ha observert respondentenes bevegelse på nett.
Bevegelsene ble fanget opp ved hjelp av ”Screen Flow”, en programvare som lagrer
klikkstrømmen i form av en videofil. Denne metoden tillot forskerne å belyse
imagedannelsesprosessen på en my måte ved å foreslå en klikkstrømanalyse som
analyseverktøy. Resultatene bidrar med å fylle de hullene som eksisterer i dagens litteratur
og gir verdifullt innsyn i de individuelle påvirkningene destinasjonseide og uavhengige
kilder på nett har for imagedannelsene før besøk på destinasjonen. | nb_NO |