Investigating PostNord Logistics. En analyse av organisasjonsdrevet merkebygging.
Abstract
Denne oppgaven er bygd opp av to hoveddeler. I første delen vil det bli gjennomført
en teorigjennomgang av aktuelle temaer i oppgaven. Oppgavens rammeverk er Bjerke
og Inds sammenkoblingsmodell som danner utgangspunkt for fokus for oppgaven
som er de fire driverne for organisasjonsdrevet merkebygging. Teorigjennomgangen
tar følgelig for seg hva som kjennetegner markedsføringen, lederskapet,
organisasjonskulturen og driverne av de menneskelige ressursene i PostNord. I del to
vil denne teorien knyttes opp mot praksis og da spesifikt PostNord Logistics (heretter
kalt PostNord). Det vil bli beskrevet funn på basis av datainnsamling fra
dybdeintervjuer som er gjennomført i denne undersøkelsen. Dette vil bunne ut i en
konklusjon og videre anbefalinger for hvordan PostNord på best mulig måte kan
bygge en sterk merkevare ved hjelp av et organisasjonsdrevet
merkebyggingsperspektiv.
Bakgrunnen for valg av tema er at vi ønsket å benytte oss av det vi lært hittil gjennom
de tre årene i vårt studie og samtidig tilegne oss ny kunnskap innen et nytt fagområde.
PostNord i Norge er i dag i store endringer da de er i en omprofileringsfase fra å
tidligere ha vært Tollpost Globe blant andre. Denne forandringen er med på å danne
en usikkerhet i organisasjonen hvor de ansatte har vansker med å identifisere seg med
den nye organisasjonen. Oppgaven tar derfor for seg hvor viktig det er at
organisasjonen fungerer som en enhet for å bygge en sterk merkevare. Dette gjøres
med utgangspunkt i problemstillingen:
Hva kjennetegner PostNord sin merkebyggingsevne og hvordan kan de i fremtiden
bevisst forbedre og styrke sin merkevare med utgangspunkt i de fire driverne i
sammenkoblingsmodellen?
Oppgaven konkluderer med at det er en mangel på kommunikasjon, oppfølging og
involvering i deler av organisasjonen. For at det skal kunne bygges en helhetlig
merkevare med fundament i organisasjonsdrevet merkebygging er det viktig at de får
kontroll og orden på de fire driverne i sammenkoblingsmodellen hvor det avdekkes
forbedringsområder. Resultatene avdekker et skille mellom kontor og terminal i
forhold til struktur og utfordringer. Det fremmes avslutningsvis flere tiltak hvor det
7
blant annet blir anbefalt tiltak for å øke kommunikasjonen, standardisere og
implementere rutiner for oppfølging av ledelsesutøvelse og få et større internt
kundefokus blant de viktigste punktene.