Skjønnhetsidealet i reklame.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224784Utgivelsesdato
2014-10-28Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hovedtemaet for denne bacheloroppgaven er skjønnhetsidealet i reklame, og om det har
påvirkningskraft på selvbildet til unge kvinner. Målet med oppgaven er å se hvordan unge
kvinner blir påvirket av skjønnhetsidealet reklame fremmer. Vi har innhentet data gjennom
kvalitativ metode for å få best mulig kunnskap rundt problemstillingen: ”Hvordan påvirker
reklame unge kvinners forståelse av egen kropp?” For å besvare problemstillingen har vi utført
12 dybdeintervju av unge kvinner i alderen 20-26 år som er bosatt i Oslo. Informantene kan
fordeles utover en skala hvor den ene siden har stort fokus på trening, og den andre siden er de
som ikke prioriter trening. Målet var ikke å generalisere utvalget vårt, men å skape en forståelse
rundt fenomenet.
I media har det vært mange debatter om at reklame er preget av seksualisering og retusjerte
bilder, og at man er bekymret for forbrukerens selvbilde. Reklamebransjen retusjerer allerede
vakre kvinner til å bli enda vakrere, og gjennom visuell kommunikasjon oppstår det et sett med
uskrevne regler for hvordan en skal se ut, oppføre og kle seg i samfunnet. Det er ofte
motebransjen som får kritikk for å fremme et helsefarlig skjønnhetsideal, men vi har valgt å se på
hva som skjer når unge kvinner eksponeres for skjønnhetsidealet som reklamebransjen fremmer.
I analysen har vi fokusert på emnene påvirkning, seksualisering, skjønnhetsidealet, selvbilde og
sosialt nettverk. Vi har analysert intervjuene og koblet data opp mot relevant teori. Gjennom
analysen av våre informanter konkluderer vi med at informantene også blir ubevisst påvirket av
samfunnets forventninger til hva som er vakkert, hvordan man skal se ut og hva som er sosialt
akseptert. Informantene var bevisst på at reklame ble retusjert og ikke var ekte, men allikevel
sammenlignet de seg selv med bildene. Vi kom frem til at reklame har påvirkningskraft, men
ikke alene, variabler som sosiale medier, venner, familie og kjendiser er med på å forme unge
kvinner sitt selvbilde. Avslutningsvis kom vi frem til at den største konsekvensen med reklame
er at selvbildet blir påvirket, og fører til at unge kvinner streber etter et skjønnhetsideal som er
urealistisk.