Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSlagnes, Trine
dc.contributor.authorSkramstad, Johanne
dc.date.accessioned2015-11-23T08:38:45Z
dc.date.available2015-11-23T08:38:45Z
dc.date.issued2015-11-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2365092
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan ulik bloggreklame kan påvirke forbrukerens holdning til produktet. Oppgaven består av to studier, hvor vi i det første studiet skiller mellom to ulike former for bloggreklame: sponset innlegg og annonse, og undersøker om selv-kongruens og holdning til bloggeren påvirker dette forholdet. Tidligere forskning på området viser at blogginnlegg fører til parasosiale effekter, noe som innebærer at leseren føler en personlig tilknytning til bloggeren og blir mer tilbøyelig til å ta imot anbefalinger og råd. Vi gjennomførte et eksperiment for å undersøke om blogginnlegg ville føre til en bedre holdning til produktet, og om selv-kongruens mellom forbruker og blogger ville forsterke denne effekten. I vårt andre studie så vi på innlegg som inneholder ulik grad av overtalende tekst og hvordan dette kan påvirke holdningen til produktet. Tidligere forskning viser at reklame som er for overtalende kan oppleves negativt. Vi gjennomførte et eksperiment for å undersøke om overtalende innlegg ville gi redusert troverdighet til bloggeren og holdning til produktet, avhengig av hvilken holdning for brukeren hadde til bloggeren. Resultatene fra det første studiet viser at det ikke er en betydelig forskjell mellom bruk av sponset blogginnlegg og bloggannonse. Til tross for dette fant vi at blogginnlegg er å foretrekke som reklameform dersom man har en høy/positiv holdning til bloggeren. I vårt andre studie fant vi at når forbrukeren har en høy/positiv holdning til bloggeren vil et overtalende sponset blogginnlegg svekke troverdigheten til bloggeren og holdningen til produktet. Samtidig kunne vi se at de som hadde en lav/negativ holdning til bloggeren stilte seg mer likegyldig til hvor overtalende innlegget var. Ut ifra våre resultater kan vi si at det er viktig for markedsførere å velge bloggere som passer med målgruppen til produktet, da en positiv holdning til bloggeren kan føre til mer positive holdninger til produktet. Markedsførere må også tenke over at reklame som er for overtalende og pågående kan virke mot sin hensikt, og svekke holdningen til produktet. Studiene våre viste at slik reklame i tillegg kan svekke troverdigheten til den sponsede personen. Dette gjelder spesielt på blogg hvor konsumenter opparbeider parasosial interaksjon og en ”personlig” relasjon til bloggeren. Markedsførere kan derfor få et godt utbytte av å velge ut spesifikke kjente blogger som man forventer at målgruppen har en høy/positiv holdning til, men bare dersom de sponsede innleggene blir godt planlagt og gjennomført slik at de oppfattes som ærlige, troverdige og mer nøytrale enn selgende. For bloggerne sin del, er det viktig at de beholder sin troverdighet blant leserne sine. Gjør de dette vil de sponsede blogginnleggene fungere bedre, noe som gjør dem mer tiltalende som sponsorobjekternb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleReklame på blogg – hva fungerer og hvorfor?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel