Vil praktisering av Revenue Management bedre kapasitetsutnyttelsen ved hoteller utenfor kjede?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419939Utgivelsesdato
2016-11-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dagens hotellnæring er styrt av de store kjedene, som aktivt praktiserer Revenue Management.
De har store avdelinger som opererer med prisstrategier, analysering av etterspørsel og ulike
former for distribusjon. Dagens forbrukere er mer prisorienterte enn noen gang og vet hva deres
marginale betalingsvilje er. Derfor har pris blitt et av de største konkurransefortrinnene innen
næringen. Satsingen på denne strategien har gitt kjedene muligheten til å kunne tilby riktig pris,
til riktig kunde, gjennom riktig kanal, til riktig tid gjennom riktig pakke. Vi mener at frittstående
hoteller vil kunne ha stort utbytte av å benytte seg av en mer dynamisk modell, hvor de ikke
setter prissetter seg etter produktet, men kundesegmenter. På bakgrunn av dette har vi i denne
bacheloroppgaven undersøkt om dynamisk prising sammen med distribusjonskanaler,
posisjonering og segmentering påvirker etterspørselen for hoteller utenfor kjede.
Vi har benyttet oss av et kvalitativt forskningsdesign med både semi-strukturerte og strukturerte
dybdeintervjuer som datainnsamlingsmetode. I utvelgelsen av vårt strategiske utvalg har det vært
viktig å ha respondenter som innehar sentrale stillinger i deres hotell for å kunne få den
informasjonen vi trenger for å besvare vår problemstilling.
Vi har følgende problemstilling: Vil praktisering av Revenue Management optimalisere
kapasitetsutnyttelsen ved hoteller utenfor kjede ?
Etter endt forskning sitter vi igjen med en bekreftelse om at teorien passer de temaene
respondentene uttaler seg om. Hotellene som ikke praktiserer revenue management ønsker å
kunne utrette en mer dynamisk prisstrategi. Vi som forskere sitter igjen med et inntrykk av at om
hotellene skal kunne optimalisere kapasitetsutnyttelsen må de styre etterspørselen med verktøy
som pris og distribusjonskanaler.