"Be a traveler, not a tourist" - AirBnb’s påvirkning på hotellnæringen
Abstract
I denne oppgaven har vi forsket rundt hvorvidt en relativt ny distribusjonskanal som AirBnb kan komme til å påvirke hotellbransjen. Konsumenter er mer prisbevisste enn før og har større oppfatning om verdi. At hotellene har kjennskap til verdi er derfor viktig for å kunne holde tritt med det som skjer på markedet og for å kunne stå i konkurransen.
Vår problemstilling er derfor «Hva må hotellene ta for seg for å konkurrere mot fordelene som AirBnb gir?».
For å besvare problemstillingen har vi anvendt oss av kvalitativ forskningsmetode og som datainnsamlingsmetode har vi valgt dybdeintervju. Utvalget er begrenset til informanter fra Apollo, Radisson Blu Plaza Hotel og Comfort Hotell Xpress Central Station, samt personer som har anvendt seg av AirBnb sine tjenester.
Gjennom forskningen har vi funnet ut at hotellene og AirBnb baserer seg på to ulike konsepter som kan tilby ulike former for verdi for gjestene. Samtidig som de dekker det samme behovet – overnatting. Ettersom det også er forskjellig prissetting av disse konseptene, var det naturlig og tenke at dette var en avgjørende faktor for forbrukerens valg.
Etter gjennomført forsking har vi funnet ut at det er mer komplekst enn som så og det er mange faktorer som spiller inn, da særlig verdiskapning, viktigheten av en verdibasert prissetting og verdileveranse i alle ledd hos hotellene.