Nordkapp som bærekraftig destinasjon - Et case-studie av aktørers drivere og barrierer
Abstract
Tittelen på oppgaven er “Nordkapp som bærekraftig destinasjon: Et case-studie av aktørers drivere og barrierer”. Vi har utviklet problemstillingen: “Hvilke drivere og barrierer ligger til grunn for utviklingen av et bærekraftig reiseliv blant aktørene på destinasjon Nordkapp?” Temaet vi ønsker å ta for oss er derfor bærekraftig destinasjonsutvikling på naturdestinasjoner. Bærekraft er en tematikk som må tas hensyn til for reiselivets overlevelsesevne. For å undersøke dette har vi brukt et kvalitativ case-studie gjennom semistandardiserte dybdeintervjuer.
Forskningen avdekket tretten drivere og atten barrierer, hvor flertallet sammenfalt med tidligere funn fra andre destinasjoner. Barrierene kom tydeligere frem enn driverne. For at driverne skal kunne trå i kraft er det nødvendig å løse barrierene som er til stede. Noen aktører anså elementer som barrierer, mens andre anså den samme som en driver. Destinasjonen har mange problemområder sammensatt på en særegen måte. Vi kategoriserte drivere og barrierer i fire ulike grupper: Økonomi, utvikling, menneskelige ressurser og kundefokus. De barrierene som i størst grad var fremtredende var: Tid, finansiering, samarbeid og dialog, fremmedeierskap, og eksport av kompetanse. Driverne som utmerket seg var: Langsiktig lønnsomhet, krav fra kunder, helårsdestinasjon, samt etisk og moralsk ansvar. Vi opplevde videre generelt manglende kunnskap hos aktørene om bærekraftbegrepet.