Forståelse og aksept for endringsprosesser: Et casestudie om nedbemanning i Glava
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2420652Utgivelsesdato
2016-11-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette casestudiet har vi undersøkt en konkret endringsprosess i Glava. Studiet omhandler i
hvilken grad bakgrunnen for nedbemanningen i Glava er forstått og akseptert av de ansatte. I
tillegg har vi forsøke å besvare tre forskningsspørsmål knyttet til problemstillingen. Disse
omhandler hvorvidt grad av forståelse og aksept er høyere jo nærmere ledelsen en er, om
ledelsens kommunikasjon har en innvirkning på grad av forståelse og aksept, og om
kommunikasjon av nytteverdi vil bidra til økt forståelse og aksept.
Ved bruk av kvalitativ metode har vi gjennomført dybdeintervjuer der utvalget besto av to fire
ledere og fire operatører, som vi delte inn i gruppene: mellomledere, formenn og operatører.
Vi har benyttet relevant teori for å belyse og underbygge våre funn.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser at begrunnelsen for endringsprosessen er forstått og
akseptert av de ansatte. Vi oppdaget derimot at det var høyere grad av aksept og forståelse for
nedbemanningen blant mellomlederne og formennene. Operatørene hadde lavest forståelse,
og vi opplevde også mest motstand mot endringen blant disse. Som vi har sett kan
kommunikasjon være en av årsakene til den ulike graden av forståelse. Ledelsen benyttet ikke
nødvendigvis den beste sammensetningene av kommunikasjonskanaler, og funn tyder på at
mellomlederne ikke har klart å videreformidle informasjon helt ned til operatørene. Videre
fant vi at nytteverdien de ansatte opplevde reflekterte om de hadde forstått bakgrunnen for
nedbemanningen. Som vi så hadde respondentene med lavest forståelse opplevd ingen eller
liten form for nytteverdi. Respondentene uttrykket også at de hadde et ønske om at
nytteverdien skulle kommuniseres i større grad.
Vi kan ikke garantere overførbarheten til denne undersøkelsen og dermed gjelder den ikke
nødvendigvis for andre organisasjoner enn Glava. Vi kan heller ikke bekrefte at funnene er
representative for Glava som organisasjon.