Hvordan er Qomo posisjonert på markedet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2420990Utgivelsesdato
2016-11-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Merkevarebygging, markedsføring og varehandel, er sentrale fagområder for denne oppgaven.
Med problemstillingen “Hvordan er Qomo posisjonert på det norske markedet?” beror temaet i
oppgaven hovedsaklig på posisjonering, men temaene merkekjennskap og merkeassosiasjoner er
også særlig viktige. Med utgangspunkt i denne problemstillingen, har vi undersøkt posisjonen
Qomo har på markedet, med hensyn til både eierens og kundenes synspunkter. For å forsøke å
svare på denne problemstillingen, har vi også avdekket kjennskap og assosiasjoner til Qomo, da
dette er temaer som er nært sammenhengende med posisjonering. Formålet med undersøkelsen
var å vurdere hvor vidt det eksisterte samsvar mellom eierens-, og kundenes synspunkter.
Vi har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med utgangspunkt i et intensivt
undersøkelsesopplegg, med en fenomenologisk tilnærming. For å innsamle data, gjennomførte vi
dybdeintervjuer med semi-strukturert metode. I forkant av intervjuene, utformet vi to relativt like
intervjuguider, hvor vi formulerte spørsmål etter temaenes relevans. I utvelgelsesprosessen,
valgte vi å rekkerutere 10 tilfeldige enheter som representerte kundene til Qomo.
I tillegg til disse intervjuene, hadde vi på forhånd avtalt et lengre intervju med eieren av Qomo.
Alle de elleve respondentene ble stilt spørsmål som hadde sammenheng med temaene
merkekjennskap, merkeassosiasjoner og posisjonering. Samtlige respondenter ble også eksponert
for tre projektive teknikker. Vi valgte å lese innsamlet data med en fortolkende tilnærming, og
systematiserte deretter datamaterialet med hensyn til en tversnittsbasert og kategorisk inndeling
av data. Vi gjennomførte deretter en analyse av meningsinnholdet i datamaterialet, med et
utgangpunkt i en kvalitativ innholdsanalyse. Vi kodet innsamlet data, for å redusere
datamaterialet ytterligere. Videre, gjorde vi en oppsummering av de viktigste funnene fra
temaene i undersøkelsen. Deretter drøftet vi og analyserte funnene, her kom vårt teoretiske
rammeverk til anvendelse. I analysen forsøkte vi å trekke paralleller mellom eierens og kundenes
synspunkter og oppfatninger, og se på samsvar mellom funn fra temaene i undersøkelsen.
Vi kom til frem til en konklusjon som beror på at Qomo sin posisjon på det markedet er noe
uklar.