Lukten av placebo : Hvordan markedsførere lurer sansene
Abstract
Det har tatt lang tid for den vestlige verden å omfavne ideen om at sinn og kropp er koblet
sammen og har stor innvirkning på hverandre. Mennesket oppfatter det de forventer å
oppfatte, noe som gjør forvrengninger som placeboeffekter mulig. Mye av forskningen på
placeboeffekter er gjort i medisinfaget, men i senere tid har det også vært framtredende innen
markedsføring. Her har de fleste fokusert mest på smakssansen og mindre på lukt. Gjennom et
eksperiment ønsket vi derfor å se om visuelle stimuli kan endre luktopplevelsen. Studien tok
utgangspunkt i teori om placeboeffekter, persepsjon, syn, smak og lukt. På bakgrunn av dette
utviklet vi tre hypoteser som er med på å besvare problemstillingen.
Vi gjorde et eksperiment der vi brukte såpestykker med feil, riktige og ingen bilder for å se
hvilken effekt de hadde på luktopplevelsen. Funnene viser at bilde av noe annet enn den
faktiske lukten utløser en sterk placeboeffekt på luktopplevelsen. Videre fant vi at de som fikk
såpestykker uten bilde, slet mer med å identifisere luktene. Det viser at vi i stor grad er
avhengige av visuelle stimuli for å identifisere lukt. Vi fant også at respondentene ikke likte
lukten bedre eller dårligere dersom bilde og lukt samsvarte.
Det er flere mulige feilkilder ved et slikt eksperiment, som for eksempel variasjon i folks
luktesans. Funnene er likevel slående, da de viser at forventninger kan få oss til å oppfatte noe
som ikke faktisk er tilstede. Dette gir en rekke interessante muligheter for videre studier på et
lite utforsket felt. Det er også viktig å diskutere de negative effektene dette kan få på
forbrukere. Derfor må både markedsførere, Forbrukerrådet og media generelt tenke over
hvordan de framstiller informasjon og produkter.