Millisekunder : Hvordan fungerer det programmatiske økosystemet i Norge?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421525Utgivelsesdato
2016-11-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for oppgaven er det programmatiske økosystemet i Norge, med fokus på
fordeler og muligheter, ulemper og farer, makt, og fremtid. Oppgavens hensikt er å
skape en bedre forståelse for hvordan programmatisk annonsekjøp fungerer i en norsk
kontekst, og avdekke hvordan bransjen ser ut i dag og vil se ut i fremtiden. Oppgaven
har en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming, hvor vi søker meningsinnhold fra
informanter tilknyttet ulike ledd i den programmatiske sfæren.
Ved å gjennomgå pensumlitteratur og eksisterende teorier, dannet vi et grunnleggende
akademisk rammeverk vi så som relevant for fagfeltet vi ønsket å fordype oss i. Her
viste det seg å være teorier og modeller som har eksistert i flere tiår, og som fortsatt
sees som relevante i dagens markedsføring. Men ville det være slik at moderne
teknologi og automatiserte prosesser også forholder seg til disse?
Dette gjorde at vi valgte følgende problemstilling:
“Hvordan fungerer det programmatiske økosystemet i Norge?”
På bakgrunn av problemstillingen, samt oppgavens formål, har vi valgt å benytte oss
av en kvalitativ forskningsmetode. Vi har gjennomført semi-strukturerte
dybdeintervju med 5 informanter fordelt på 3 ulike ledd i den programmatiske sfæren.
Informantene arbeider i noen av Norges ledende bedrifter innenfor fagfeltet, og
informantene holder høy status innad i bransjen.
Videre ble intervjuene analysert, og de empiriske funnene sortert under gjeldende
temaer knyttet til oppgavens problemstilling og avgrensninger. Deretter ble de
empiriske funnene drøftet opp mot eksisterende teori og litteratur, for å avdekke
eventuelle forskjeller, likheter, svakheter og styrker ved både teori og empiri.
Ut i fra funnene har vi avdekket at aktørene i det programmatiske økosystemet i
Norge har et symbiotisk forhold til hverandre, og at historiske teorier og modeller
fortsatt har en relevant verdi, også i fremtiden.