dc.description.abstract | Bakgrunnen for vår bacheloroppgave var vår interesse for endringene som skjer i dagens
detaljhandel. Internetthandel har vokst seg større, og de fysiske butikkene tyr til
flerkanalstrategier. Vi var interesserte i å gå dypere inn i hva kundene egentlig ser på som
verdifullt når de velger salgskanal. Vi laget fire forskningsspørsmål for å bygge under og
besvare vår problemstilling:
“Hvordan kan klesbedrifter benytte seg av salgskanaler for å skape størst mulig verdi for
kundene?”
Oppgaven består av fire hoveddeler:
• Teoridel
• Metodedel
• Analyse og svar på antakelser og forskningsspørsmål
• Anbefalinger til tiltak
I teoridelen belyser vi eksisterende teorier rundt tema, samt redegjør for begreper brukt i
oppgaven. Vi viser til tabeller fra tidligere forskning, som også blir sammenlignet med vår
egen forskning senere i oppgaven.
For å besvare vår problemstilling har vi valgt å bruke kvalitativ metode. I metodedelen går vi
dypere inn i bakgrunnen for valget vårt. Vi har gjennomført ti dybdeintervjuer der vi har
samlet inn data fra en interessant målgruppe, kvinner i alderen 20-25 år.
Vi går dypere inn på hva som gjør at målgruppen velger den salgskanalen de gjør, og hvilken
salgskanal som har størst verdi. Videre ser vi på hva som skaper størst tilfredshet og lojalitet.
Her er tilgjengelighet, pris og service viktige stikkord.
På bakgrunn av egen empiri og eksisterende teori har vi utviklet tre tiltak for økt
verdiskapning i de ulike salgskanalene.
Vi har gjennomført og transkribert ti dybdeintervjuer. Ett av de transkriberte intervjuene er
lagt med som vedlegg, de resterende intervjuene er tilgjengelige og kan ettersendes på
forespørsel. | nb_NO |