Forbedringspotensial ved Nudie Jeans Repair Shop
Abstract
Oppgaven er skrevet for Nudie Jeans Repair Shop i Oslo. Med bistand fra butikkens ansatte og
kunder utarbeidet vi en forståelse og innsikt for ulike problemområder de sto ovenfor som
nyetablert bedrift. Selv om varemerket er sterkt internasjonalt har de ikke oppnådd det de ønsket
med deres butikk i Oslo, hvor problemet deres omhandler mangel på kundetrafikk. Vi ønsket
dermed å avdekke de ulike faktorer som påvirker deres problemområde. Gjennom
dybdeintervjuer ønsket vi å avdekke de faktorene som tiltrekker dem til en butikk, og
sammenligne dette mot butikken for å finne avvik. Undersøkelsen tok for seg kunder med direkte
erfaring fra butikken, kunder som kun vet om butikken og de ansatte ved butikken.
Undersøkelsen ble foretatt gjennom dybdeintervju og tok for seg syv respondenter: To med
direkte erfaring fra butikken, to som vet om butikken, og tre ansatte, hvorav den ene er
butikksjef. Våre undersøkelser tok grunnlag i problemstilling, og var utviklet i forhold til relevant
teori.
Resultatets funn fra kundenes perspektiv ble videre analysert og sammenlignet opp mot de
ansattes. Avvikene i perspektiv ble deretter knyttet opp mot relevant teori, og med
løsningsforslag om anbefalinger på forbedringsområdet ble utviklet av oss til butikken.
På bakgrunn av funnene konstaterte vi med at avvikene fant sted i deres
markedskommunikasjon, butikkdesign og beliggenhet. Av disse mente vi at beliggenheten var en
faktor som ikke kunne påvirkes av butikken på nåværende tidspunkt, grunnet tilknyttet
økonomiske utfordringer. Våre forslag til forbedringer var dermed siktet mot de to foregående
punktene. Dette besto av fokus på strategisk markedsførings- og promoteringsplan for deres
tjenester og merkevare, og utforme ett kreativt vindu “display” for å tiltrekke forbigående. Disse
punktene mener vi skal kunne øke kundetrafikken i deres butikk. Samtidig har vi også kommet
med forslag til forbedring av omsetningen. Gjennom små endringer i deres butikkinnredning,
samt opprettholde motivasjonen hos de ansatte, vil dette etter vår mening bidra til å øke deres
omsetning og forhåpentligvis fortjeneste