Kan hotellenes direkte distribusjon øke ved innføring av bedrede lojalitetsprogrammer eller teknologiske løsninger?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453453Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi valgt å se nærmere på om hotellene kan øke sin direkte distribusjon ved forbedring av deres lojalitetsprogrammer og bedring av teknologien på deres nettsider. Bakgrunnen for oppgaven er i hovedsak vår felles interesse over den store endringen og teknologiske utviklingen distribusjonen har hatt det siste tiåret. Utviklingen har bidratt til etablering av tredjepartskanalene, og at disse har tatt en solid posisjon i markedet. Denne utviklingen kan bidra til at hotellene opplever flere ulemper ved tredjepartskanalenes tilstedeværelse – ulemper som redusert priskontroll, kommersialisering og tap av inntekter. For å kunne forske på dette har vi utformet to hypoteser vi mener er relevante på grunnlag av følgende problemstilling:
«Hvordan kan norske hoteller øke andelen direkte distribusjon ved hjelp av lojalitetsprogrammer og egne nettsider?»
For å få svar på problemstillingen har vi benyttet kvantitativ forskningsmetode, og innhentet data ved hjelp av en spørreundersøkelse. Vi foretok et ikke-sannsynlighetsutvalg og fikk inn totalt 514 svar. Basert på resultatene fra analysen og gjennom vår forskning kan vi konkludere med at en forbedring av hotellenes lojalitetsprogram og deres nettsider kan ha en påvirkning på den direkte distribusjonen. Vi har gjennom anbefalinger til videre forskning belyst hva som kan forskes på videre for å få en dypere og mer detaljert forståelse av temaet.