Steve Jobs karismatiske lederstil og dets overføringsverdi
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er karismatisk ledelse og dets overførbarhet. Med
utgangspunkt i allerede eksisterende teori og litteratur ønsket vi å få en dypere forståelse for
temaet. Vi vil i denne oppgaven svare på følgende problemstilling:
Er Steve Jobs karismatiske lederskap noe så unikt i historien knyttet til tidspunkt, person og
sted at det er mer kilde til fascinasjon enn at det har noen overføringsverdi?
For å besvare problemstillingen vår på best mulig måte har vi benyttet oss av en
fenomenologisk forskningsdesign, innenfor kvalitativ forskning. Innhenting av data har
foregått gjennom dybdeintervjuer med syv informanter fra teknologibedrifter og kreative
reklamebransjer. Disse informantene ga oss relevant innsikt i ulike lederstiler og dets
overførbarhet gjennom både deres kunnskap og erfaringer. Videre ble funnene fra
dybdeintervjuene analysert og drøftet opp mot eksisterende teorien.
For å belyse dette har vi tatt med teorien til Thorsvik om ledelse, og teoretikere som sier noe
om karisma og lederskap, blant annet Max Weber, Jim Collins og Peter Drucker.
Resultatet for forskningsprosjektet vil gi en forståelse om den karismatiske lederstilen til
Steve Jobs er overførbar eller ikke.