dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å studere onboarding, et tema det er forsket
forholdsvis lite på. Fremfor å snakke med ledere om hvordan onboarding-prosessen foregår i
ulike virksomheter, har jeg valgt undersøke prosessen fra et arbeidstakerperspektiv. Hensikten
med oppgaven er å belyse hvordan nyutdannede bachelorstudenter opplever at onboardingprosessen
praktiseres, med utgangspunkt i Bauers fire hovednivåer for suksessfull
onboarding:
• Self-efficacy
• Role clarity
• Social integration
• Knowledge of culture
Dette ledet meg frem til følgende problemstilling: ”Hvordan opplever nyansatte
bachelorstudenter at Bauers fire hovednivåer for suksessfull onboarding kommer til
anvendelse i onboarding-prosessen?”
For kunne svare på problemstillingen benyttet jeg kvalitativ forskningsmetode og
gjennomførte seks dybdeintervjuer. Videre ble funnene analysert ved hjelp av
fenomenologisk metode og deretter drøftet opp mot eksisterende forskning. Gjennom
analysen og drøftingen var det interessant å se at prosessen til én av informantene skilte seg ut
i negativ retning, mens de andre derimot opplevde at suksesskriteriene stort sett kom til
anvendelse. Andre interessante funn var at ingen av informantene opplevde noen form for
mentorordning, heller ikke i de store virksomhetene. På tross av at onboarding-prosessene
hadde flere ”mangler,” opplevde likevel fem av seks informanter at de fire suksesskriteriene
stort sett kom til anvendelse. Dermed peker funnene i retning av at at onboarding ikke er en
oversett praksis, og at en prosess kan oppleves som vellykket selv om den ikke er feilfri. | nb_NO |