Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHorni, Jens Petter
dc.contributor.authorTraheim, Sofie
dc.date.accessioned2017-10-06T09:21:23Z
dc.date.available2017-10-06T09:21:23Z
dc.date.issued2017-10-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458879
dc.description.abstractMed denne oppgaven har vi som forskere hatt som mål å belyse hvorfor det er viktig at resepsjonen på et hotell har nødvendig fagkunnskap om Revenue Management. Vi mener det er holdepunkter for å si at dette er essensielt for et optimalt arbeid med pris- og kapasitetsstyring. Ta for eksempel et kurs- og konferansehotell. Sett fra et RM- perspektiv må de som mottar bestillingen huske på å dele flere opplysninger for at resepsjonen har den informasjonen de trenger for optimal samhandling med gjesten. Det dreier seg blant annet om opplysninger om gjesten, ønsker, avtaler, prisavtaler og andre forhold tilknyttet oppholdet. Dersom samhandlingen på tvers av avdelinger mislykkes, kan hotellet som sådan fremstå som et dårlig vertskap, ved at resepsjonisten ikke har den kunnskapen som er nødvendig for å imøtekomme krav og forventninger. Denne oppgaven tar opp en problemstilling som det både er forsket lite på i hotellbransjen, og som det også er satt lite søkelys på. Problemstillingen lyder; ”Hvilken kompetanse om Revenue Management bør resepsjonisten inneha for å sikre optimal pris- og kapasitetsstyring?” Vi har benyttet kvalitativ forskningsmetode, der forskningsdesignet er dybdeintervjuer av semistrukturert grad. Utvalget er intensivt og består av åtte informanter med ulik stillingstilknytning innen hotellbransjen, rettere sagt; First Hotels. På bakgrunn av vår deltakelse i et prosjekt med denne hotellkjeden, har vi benyttet vår mentors relasjoner til å komme i kontakt med de riktige informantene. Funnene som fremkommer av forskningen tilsier at mye av den teoretiske forankringen i denne oppgaven, utgjør viktig fagkompetanse som resepsjonisten bør kunne noe om for å sikre optimal pris og kapasitetsstyring. For å virkeliggjøre dette viser funnene at First Hotels’ fremtidige fokus bør rettes mot organisasjonslæring for å oppnå en organisasjon som i enda høyere grad er forbundet med engasjement, internkommunikasjon og dobbeltkretslæring. Dette kan være suksesskriter for å sikre at resepsjonister skal kunne få den kompetanse om Revenue Management vi mener er nødvendig sikre optimal pris og kapasitetsstyring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectRevenue Managementnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectFirst Hotelsnb_NO
dc.titleRevenue management - En oppgave om optimale kompetansekrav for en resepsjonistnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal