dc.description.abstract | Det forventes at dagens ledere skal utvikle interne strukturer, takle press og tidsfrister,
motivere, stimulere og støtte egne ansatte, planlegge, organisere, kontrollere, fatte
gjennomtenkte beslutninger på bakgrunn av begrenset informasjon, være ansvarlige for å nå
milepæler og sentrale mål, og mye, mye mer. På bakgrunn av en antakelse om at det stilles
mange, nye og uforutsigbare, urealistiske, og ufravikelige krav til mange ledere utarbeidet vi
følgende problemstilling; Hvordan påvirkes ledere av stadig nye krav til ledelse? For å
avgrense oppgaven ytterligere utformet vi følgende forskningsspørsmål; “Hvilke stressorer
fremtrer i tråd med stadig nye krav til ledelse, og hvilke konsekvenser kan eventuelt disse ha
for lederen og lederens evne til å lede?” og “Hvordan påvirkes lederens selvoppfatning av
stadig nye krav til ledelse, og hvilke konsekvenser kan eventuelt dette få for lederen og
lederens evne til å lede?”
På bakgrunn av den ovennevnte problemstillingen, forskningsspørsmålene og et ønsket om å
kartlegge lederes subjektive opplevelser, tanker og følelser, anså vi det som mest
hensiktsmessig å benytte et intensivt forskningsdesign og en kvalitativ forskningsmetode.
Ved hjelp av kvalitative dybdeintervjuer og en semistrukturert Intervjuguide fikk våre
informanter stor frihet til å uttrykke seg, og vi opplevde å få dyp og detaljert informasjon som
ga oss et godt utgangspunkt for videre analyse.
Resultatene viste at flere av våre informanter opplever at det er ensomt på toppen, samt at
stadig nye, strenge, uforutsigbare og ufravikelige krav, ved siden av mangel på især tid,
erfaring, feedback og emosjonell støtte ofte resulterer i mye stress og en stadig opplevelse av
å ikke mestre gitte oppgaver. Som konsekvenser av det ovennevnte oppgir våre informanter
blant annet rygg- og nakkeplager, høyt blodtrykk, kvalme og magesår. Så vel som svekket
selvtillit, preget privatliv, og en tilbøyelighet til slurv, selektiv oppfatning av informasjon,
kortsiktig tenkning, samt svekket kreativitet og forståelse av nyanser og kompleksitet. | nb_NO |