Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWellerop, Kristine Marie
dc.contributor.authorSannerud, Thea Ytterstad
dc.contributor.authorScheflo, Tonje Marie
dc.date.accessioned2017-10-07T13:38:39Z
dc.date.available2017-10-07T13:38:39Z
dc.date.issued2017-10-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459050
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsket vi å besvare problemstillingen: “Hvilke kritiske faktorer må til for å danne er sterk læringskultur internt i Volvo Furuset?”. Denne undersøkelsen har som hovedfokus å avdekke kritiske faktorer som danner en sterk læringskultur. Vår teori baserer seg på tillit, læringsarenaer og læringsledelse. Vi ønsket å studere hvordan læringskulturen fungerer internt, derfor tok vi utgangspunkt i allerede eksisterende teorier innenfor taus og eksplisitt kunnskap, kunnskapsdeling, formell og uformell læring, læringskultur og læringsarenaer. Det forskningen ønsker å kaste lys over, er hvordan Volvo Furuset kan bli bevisste på hvordan de skal tilegne seg en læringskultur med størst utbytte, i form av gjensidig tillit, kunnskapsdeling og tilretteleggelse fra ledelsen. For å undersøke den valgte problemstillingen har vi benyttet kvalitativ metode. Vi valgte dette fordi vår problemstilling ga muligheten til å gå i dybden av et fenomen. For å besvare oppgavens problemstilling har vi tatt i bruk semi-strukturert dybdeintervju. På bakgrunn av bruk av både ledere og medarbeidere i undersøkelsen, har vi utarbeidet to ulike intervjuguider. Disse er brukt til innsamling av data. Tolkningen av empirien, med grunnlag i det teoretiske rammeverket, har bidratt til å illustrere et helhetsbilde av hva suksessfaktorene for å danne en sterk læringskultur innebærer. Derav viser resultatene at tillit er en viktig forutsetning for å dele kunnskap internt i Volvo Furuset, da det nå kan antas at det er et gap mellom ledere og medarbeidere. Det kommer også frem at kunnskapsdeling i arenaer er en kritisk forutsetning, både for å utnytte kunnskap og for å vite hvilke læringsarenaer som genererer læring. Til slutt i undersøkelsen viser det seg gyldig at ledelsen må støtte opp og tilrettelegge for læring, da tilretteleggelse og sikring av læring viser seg å være en kilde til sterk læringskultur. Vi har utformet en fremstilling som viser våre utarbeidede suksesskriterier, som vi mener er kritiske faktorer for å danne en sterk læringskultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectVolvonb_NO
dc.subjectLæringnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleLæringskultur - suksessfaktor for å lykkes i fremtiden?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal