Hvilke oppfatninger er knyttet til en bedrifts navneendring hos forbrukere, og i hvilken grad vil tidligere erfaringer hos bedriften påvirke disse oppfatningene?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459622Utgivelsesdato
2017-10-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg oppfatninger knyttet til en navneendring hos en bedrift,
og i hvilken grad tidligere erfaringer vil påvirke oppfatningene. Vi har valgt å ta for oss
bedriftene Telia, Circle K og stiftelsen Høyskolen Kristiania, nettopp på grunn av at alle tre
nylig har vært igjennom en navneendring prosess.
Problemstillingen for dette studiet er følgende:
“Hvilke oppfatninger er knyttet til en bedrifts navneendring hos forbrukere, og i hvilken grad
vil tidligere erfaringer påvirke disse oppfatningene?”
For å kunne besvare vår problemstilling har vi valgt en kvantitativ tilnærming på studiet. Vi
konstruerte en spørreundersøkelse på bakgrunn av teori innenfor det aktuelle temaet. På
bakgrunn av denne teorien har vi også laget tre hypoteser som skal hjelpe oss å besvare vår
problemstilling.
Spørreundersøkelsen ble distribuert via sosiale medier og e-post via skolens læringsplattform,
Luvit. Vårt utvalg har vært bestående av studenter på Høyskolen Kristiania. Vi fikk inn 112
svar på undersøkelsen, noe som var under det vi hadde håpet på, men allikevel grunnlag til å
gjennomføre en statistisk undersøkelse.
På bakgrunn av vår problemstilling og relevant teori utarbeidet vi tre hypoteser, som skulle
være med å svare på vår problemstilling, gjennom svar fra vår spørreundersøkelse.
Av våre 3 hypoteser, fikk vi interessante funn, hvor resultatene ga støtte til 2 av disse 3.
Resultatene våre vil være med å vise til at en navneendring er avhengig av svært mange ulike
faktorer. Her vil eksempelvis om man er aktiv bruker, spille en stor rolle, noe resultatene fra
hypotese to og tre viser til. Her viste resultatene at aktive brukere av et produkt/tjeneste gjerne
er mer negativ mot en navneendring enn ikke aktive brukere, noe vår teori på forhånd kunne
indikere.
En av våre hypoteser viste også til at en navneendring både kan skape negative oppfatninger,
så vel som positive oppfatninger. I følge vår undersøkelse ser det ut til at våre respondenter
har mer positive oppfatning av Telia enn hva de hadde til Netcom, mens respondentene ser ut
til å foretrekke Statoil fremfor Circle K. Oppfatningene mot Høyskolen Kristianias navn, vil
som nevnt over være preget av om man var bruker før eller etter endringen.