Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Eirik Bekkevar
dc.contributor.authorMidtbø, Trond-Reidar
dc.date.accessioned2017-10-16T13:05:41Z
dc.date.available2017-10-16T13:05:41Z
dc.date.issued2017-10-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460343
dc.description.abstractNår vi begynte arbeidet med denne bacheloroppgaven ønsket vi å dykke ned i et tema som tok oss inn i hodet på et gitt segment for å definere mer underliggende grunner til hvorfor vedkommende handlet som de gjorde i forhold til tur/aktivitetsmønster. Det var slik vi vinklet oss inn på teorien om self-concept. Etter en nøye teoretisk gjennomgang av både de teoretiske begrepene vi stod ovenfor samt hvilken segment vi ønsket å undersøke satt vi igjen med denne problemstillingen: Hvordan påvirker self-concept kjøpsmotivasjonen til den moderne norske adventureturisten? Siden dette var en problemstilling som utfordret de mer psykologiske aspektene bak tur/aktivitetsmønster til informantene våres var vi tidlig ute med å bestemme oss for å bruke kvalitativ metode. Mer spesifikt, en fenomenologisk tilnærming, slik at vi forhåpentligvis kunne gi en teoretisk generalisering under konklusjonen vår. I motsetning til kvantitativ metode er en kvalitativ tilnærming godt egnet for en slik oppgave. Vi bestemte oss også for å bruke dybdeintervjuer, igjen begrunnet med at vi ønsket å dykke dypere ned i tankene til hver informant. Dette hadde ikke vært mulig i like stor grad hvis vi hadde anvendt oss av for eksempel fokusgrupper eller observasjoner. Gjennom analyse og tolkning ga resultatene oss en pekepinn på hvordan self-concept med tilhørende underpunkter påvirket kjøpsmotivasjonen til informantene våres. Det var tendenser til to grupperinger som handlet forskjellig fra hverandre. Gruppe 1 handlet mer i tråd med hvordan de oppfattet seg selv, for så å styrke dette selvet videre gjennom turer/aktiviteter. Gruppe 2 handlet mer i tråd med hvordan andre oppfattet de, for å styrke sitt ideelle syn på seg selv, eller sin sosiale posisjon gjennom turer/aktiviteter. Vi kan også legge til at vi fant en overraskende tendens til at den norske kulturen påvirket flere av informantene til å gjennomføre turer/aktiviteter som var i tråd med oppfattelsen deres av hva det betydde å være norsk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectAdventureturismenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectSelf-conceptnb_NO
dc.subjectKjøpsmotivasjonnb_NO
dc.titleSelf-concept, en underliggende motivasjon for den norske adventureturisten?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal