Show simple item record

dc.contributor.authorNilsen, Eirik Bekkevar
dc.contributor.authorMidtbø, Trond-Reidar
dc.date.accessioned2017-10-16T13:05:41Z
dc.date.available2017-10-16T13:05:41Z
dc.date.issued2017-10-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460343
dc.description.abstractNår vi begynte arbeidet med denne bacheloroppgaven ønsket vi å dykke ned i et tema som tok oss inn i hodet på et gitt segment for å definere mer underliggende grunner til hvorfor vedkommende handlet som de gjorde i forhold til tur/aktivitetsmønster. Det var slik vi vinklet oss inn på teorien om self-concept. Etter en nøye teoretisk gjennomgang av både de teoretiske begrepene vi stod ovenfor samt hvilken segment vi ønsket å undersøke satt vi igjen med denne problemstillingen: Hvordan påvirker self-concept kjøpsmotivasjonen til den moderne norske adventureturisten? Siden dette var en problemstilling som utfordret de mer psykologiske aspektene bak tur/aktivitetsmønster til informantene våres var vi tidlig ute med å bestemme oss for å bruke kvalitativ metode. Mer spesifikt, en fenomenologisk tilnærming, slik at vi forhåpentligvis kunne gi en teoretisk generalisering under konklusjonen vår. I motsetning til kvantitativ metode er en kvalitativ tilnærming godt egnet for en slik oppgave. Vi bestemte oss også for å bruke dybdeintervjuer, igjen begrunnet med at vi ønsket å dykke dypere ned i tankene til hver informant. Dette hadde ikke vært mulig i like stor grad hvis vi hadde anvendt oss av for eksempel fokusgrupper eller observasjoner. Gjennom analyse og tolkning ga resultatene oss en pekepinn på hvordan self-concept med tilhørende underpunkter påvirket kjøpsmotivasjonen til informantene våres. Det var tendenser til to grupperinger som handlet forskjellig fra hverandre. Gruppe 1 handlet mer i tråd med hvordan de oppfattet seg selv, for så å styrke dette selvet videre gjennom turer/aktiviteter. Gruppe 2 handlet mer i tråd med hvordan andre oppfattet de, for å styrke sitt ideelle syn på seg selv, eller sin sosiale posisjon gjennom turer/aktiviteter. Vi kan også legge til at vi fant en overraskende tendens til at den norske kulturen påvirket flere av informantene til å gjennomføre turer/aktiviteter som var i tråd med oppfattelsen deres av hva det betydde å være norsk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectAdventureturismenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectSelf-conceptnb_NO
dc.subjectKjøpsmotivasjonnb_NO
dc.titleSelf-concept, en underliggende motivasjon for den norske adventureturisten?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal