Effektten av sponsoraktiviteter på eventarenaen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2460346Utgivelsesdato
2017-10-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På bakgrunn av denne oppgaven ønsker vi å se på hvilken effekt sponsoratet har på
eventarenaen. Vi benytter X Games Hafjell 2017 som utgangspunkt for analysen av tre
utvalgte sponsorer; DnB, Renault og Mountain Dew.
X Games gjennomførte i 2016 sitt aller første event på norsk jord, det fant sted i Oslo, og kan
vise til et positivt driftsresultat. En effektanalyse målt av Menon Economics vises til at
arrangementet har en høy tilfredshet og skaper positive assosiasjoner knyttet til Oslo som
destinasjon (Kildal 2016). Dette førte oss til å undersøke i hvilken grad dette utgangspunktet
ble ført videre til gjennomføringen i 2017 som fant sted på skidestinasjonen Hafjell. Dermed
ble målet å undersøke i hvilken grad holdninger, kjennskap og samsvar mellom arrangør og
sponsor skjer på den nye destinasjonen. På bakgrunn av dette førte det oss til
problemstillingen:
Hvilken effekt har sponsorater på eventarenaen under X Games?
For å svare på denne problemstillingen valgte vi en kvantitativ tilnærming ved hjelp av
spørreundersøkelser. Vi har gjennomført to undersøkelser med totalt 203 respondenter ved
inngang og utgang på eventarenaen. Det er utformet seks analysespørsmål knyttet til
problemstillingen, disse skal undersøke nærmere variablene holdning til sponsor og event,
kjennskap, sosiale medier og samsvar. I undersøkelsen er det benyttet faktoranalyse for
oppgavens begrepsvaliditet, reliabilitetstest for å undersøke konsistensen til utvalget.
Analysespørsmålene har blitt utforsket ved hjelp av frekvenstabeller, regresjonsanalyser,
korrelasjonsanalyser og t-test. Resultater fra undersøkelsen viser at det er en økt kjennskap til
sponsorater, nedgang i holdninger til event og en forklaringskraft knyttet til samsvar opp mot
kjøpsintensjon og holdning til sponsor.