Giverglede fra graven
Abstract
Hvert år samles det inn millioner av kroner til veldedige organisasjoner, men hvordan kan
disse inntektene økes? Ved å sammenligne inntektskildene i Norge med andre land er det
avdekket et avvik. Det er at testamentariske gaver utgjør en relativt liten andel av de totale
innsamlede midlene. Dette kan blant annet skyldes lite oppmerksomhet rundt tema, noe som
reflekterer praksisen.
For å avgrense oppgaven fokuserte vi på den potensielle giveren. Har nordmenn den samme
givergleden, og isåfall hvilke faktorer kan ha en virkning på denne holdningen? Vi valgte
derfor å undersøke hvilke psykologiske faktorer som kan virke inn på holdning til å gaver til
veldedige organisasjoner.
Det er brukt kvantitativ metode, i to studier med online spørreskjema. Studie 1 ga generell
beskrivende informasjon om tendenser i befolkningen, med hensikt om å validere den
konseptuelle modellen. Studie 2 tok forbehold om svakheter med den konseptuelle modellen i
studie 1. Samt bidro studie 2 med en rikere beskrivelse av hver faktor i modellen. Det førte til
en utvidet teoretisk forståelse.
Resultatene gir interessant innsikt om holdning til å gi testamentariske gaver til veldedige
organisasjoner. Godfølelse og empati øker sannsynligheten for en positiv holdning til å gi
testamentariske gaver. Funnene demonstrerer også viktigheten av å være motivert til å vise
empati, og hvordan den medierer effekten av mange psykologiske faktorer. Disse faktorene
kan være av betydning i kommunikasjonsprosessen mellom veldedige organisasjoner og
potensielle givere.