KJÆRE BLOGGER, KAN VI STOLE PÅ DEG? En eksperimentell studie om hvordan kongruens mellom blogger og sponsor kan påvirke leserens troverdighet til blogger
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi valgt å fordype oss i temaene sponsing, kongruens og
troverdighet. Sponsing er et markedsføringsverktøy som stadig flere bedrifter benytter seg av.
Vi har observert en økende trend for dette gjennom kjente bloggere.
Vi har brukt treningsblogger Jørgine Massa Vasstrand, også kalt Funkygine som
sponsorobjekt. Vi har valgt å ta utgangspunktet i et kongruent og et inkongruent sponsorat.
Hensikten med oppgaven var å undersøke om kongruens mellom sponsor og sponsorobjekt
påvirker leserens troverdighet til blogger.
Med utgangspunkt i studiene til Speed og Thompson og Mehdi Ghazisaeedi, Peter G. Steyn
og Gene van Heerden kom vi frem til følgende problemstilling: “Hvordan påvirker kongruens
mellom blogger og sponsor, leserens troverdighet til blogger?” På bakgrunn av
problemstillingen og andre forskningsartikler utarbeidet vi følgende hypoteser:
H1: Sponsorater med høy kongruens vil ha en positiv effekt på leserens troverdighet til
blogger.
H0: Sponsorater med lav kongruens vil ha en negativ effekt på leserens troverdighet til
blogger.
Vi har tatt i bruk kvantitativ metode med et eksperimentelt design. Vi undersøkte om den
uavhengige variabelen kongruens påvirker den avhengige variabelen troverdighet. Utvalget
besto av kvinner og menn i alderen 18-30 år ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Etter å ha
gjennomført en eksperimentell undersøkelse og samlet inn data, gjorde vi en analyse. Funnene
i analysen viste at graden av kongruens mellom blogger og sponsor er med på å påvirke
troverdigheten leseren har til bloggere. Sponsorater med høy kongruens vil ha en positiv
effekt på leserens troverdighet til blogger, og sponsorater med lav kongruens vil ha en negativ
effekt på leserens troverdighet til blogger. Dermed fikk vi bekrefte hypotesene, og svart på
problemstillingen.