Influencer Marketing - #Sponset. En kvalitativ studie av influencers påvirkning på sine følgere
Abstract
Vi ønsker i denne oppgaven å undersøke hvordan influencere på sosiale medier kan påvirke
sine følgeres merkefølelser og merkekjennskap gjennom Instagram. På bakgrunn av en
forskningsrapport av Marketing in Asia Group (Mag scholar 2017) angående influencers,
ønsker vi å utforske dette fenomenet nærmere, da det er en økende trend i markedet å benytte
seg av influencere i markedsføringen. På grunn av begrenset med tid og ressurser måtte vi
begrense antall kanaler ned til en, og valget falt på Instagram. Dette grunnet en stor økning av
antall brukere de siste årene, og fra Instagram er det kommet flere kjente profiler som er med
på å påvirke forbrukere/følgere. Vi kom frem til følgende problemstilling:
“Hvordan kan Influencers påvirke forbrukeres merkefølelser og merkekjennskap gjennom
Instagram, og hvorfor er det slik?”
For å besvare denne problemstillingen har vi tatt i bruk begreper og teori som vil belyse
tematikken i problemstillingen på en hensiktsmessig måte. Vi valgte kvalitativ analyse som
vår metode med en fenomenologisk tilnærming. Ut i fra dette gjennomførte vi
dybdeintervjuer av influencere og et fokusgruppeintervju med brukere av Instagram.
Resultatene av forskningen vår viste tydelig at det er lite effektivt å benytte seg av den
tradisjonelle push-markedsføringen i sosiale medier, spesielt om målet er økt salg.
Det kom tydelig frem at troverdighet til influenceren er en stor årsak bak hvilke assosiasjoner
og merkefølelser følgere på Instagram har. Samsvar mellom influencer og produkt kunne vi
også bekrefte at var meget essensielt om man skulle lykkes med influencer marketing, og
igjen var det tillit og troverdighet det grunnet i.
Vi mener våre resultater er svært nyttige, både for influencere og særskilt bedrifter. Vi
presenterer viktige funn i dagens markedssituasjon, og poengterer informasjon som er svært
aktuelt og ettertraktet i markedet. Det er både begrenset kunnskap og forskning på dette
området i dag, og vi mener våre funn kan hjelpe bedrifter til å lykkes bedre med sin
influencer marketing innsats.