HVORDAN PÅVIRKER DIGITALISERING FREMTIDENS KOMPETANSEBEHOV I BANKSEKTOREN?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565503Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven tar utgangspunkt i vår interesse for hvordan digitaliseringen påvirker fremtidens
kompetansebehov. Digitaliseringen og den fjerde industrielle revolusjon er et faktum, og både
arbeidsgivere- og takere blir påvirket. Med tanke på dette, har vi forsket på hvordan
digitaliseringen påvirker fremtidens kompetansebehov i banksektoren. Mye av forskningen
vår i litteraturgjennomgangen baserer seg på hvordan fremtiden blir, og hva som kreves fra
arbeidstakere. Det er uenighet blant forskerne om hvorvidt det skapes flere arbeidsplasser
eller om arbeidsplasser faller bort, og i så fall hvilke arbeidsplasser som blir endret i stor grad.
I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i kompetansekomponentene; kunnskap, ferdigheter
og holdninger for å finne ut av hva noen ledere i én bank mener er viktig for fremtidens
arbeidstakere. For å komme frem til dette, har vi valgt å benytte oss av kvalitativ metode med
tilhørende en-til-en intervjuer. Hovedtemaene var basert rundt kompetansekomponentene, og
vi støttet våre intervjuspørsmål i litteraturgjennomgangen. På denne måten har vi muligheten
til å sjekke forskning mot empiri. Funnene i denne forskningen viser at digitaliseringen i stor
grad vil påvirke fremtidens kompetansebehov i banksektoren, og de viktigste faktorene vi fant
var blant annet kunnskap innenfor data, elektronikk og IT, språkkunnskaper og kundeservice.
Under ferdigheter viser våre funn at digitale ferdigheter er spesielt viktig med tanke på
digitaliseringen, og at aktiv lytting og kommunikasjon er ferdigheter som veier tungt i
fremtiden. Videre viser det seg at holdninger som; å være positiv til endring,
endringsdyktighet og tilpasningsdyktighet er viktige holdninger for fremtidens arbeidsliv.