Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Annelin
dc.contributor.authorHatlestad, Maren
dc.date.accessioned2018-11-01T12:04:45Z
dc.date.available2018-11-01T12:04:45Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570595
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ble dannet på grunnlag av vår nysgjerrighet til oljesektoren i Norge og interesser for bruk av styringsmekanismer i bedrifter. Vår hensikt med denne oppgaven er å kartlegge hvilke styringsmekanismer som praktiseres i oljesektoren og da med utgangspunkt sett fra én operatør, utøvet på et utvalg av leverandører, og ulike kombinasjoner av dette. Videre ønsket vi å se på dersom det utøves plural styringsform (kombinasjon av flere styringsmekanismer), hvilken påvirkning dette har på operatørens leverandører. Tidligere forskning viser at en ønsker å bruke et sett av styringsmekanismer på grunn av dens fordeler, men også viser teori at flere styringsmekanismer kan kombineres. Forskning viser at dersom operatør og leverandør er enige om bruk av transaksjonelle- og relasjonelle styringsmekanismer vil disse mekanismene ha en positiv effekt på samarbeidet. Dersom balansen mellom mekanismene er ujevn, altså at leverandør ikke er enig i bruk av styringsmekanismene kan dette danne et negativt utfall i samarbeidet. Vårt forskningsspørsmål ble da seende slik ut: “Hvilke styringsmekanismer utøves av olje-operatøren, er det mulig flere mekanismer kombineres og dersom flere kombineres, vil dette da utgjør en negativ effekt på leverandøren?” For å besvare vårt forskningsspørsmål benyttet vi oss av teori rettet mot de forskjellige styringsmekanismene vi mener er nødvendig for oljesektoren som er: Transaksjonskostnadsteori, prinsipal agent teori, relasjonelle kontrakter og plural styring. Videre gjør vi oss litt kjent med kontrakter i hver av de ulike styringsformene. Det ble gjennomført dybdeintervjuer med fire forskjellige leverandører som alle har pågående samarbeid med samme operatør. Det ble gjort funn at det utøves plural styringsform hvor operatør utøver fire transaksjonelle styringsmekanismer på leverandør. Selv om operatør utøver plural styring ser vi at leverandørene fortsatt er fornøyde og at leverandørene svarer operatøren med å danne relasjonelle kontrakter tilbake til operatør. Videre fant vi også at variablene omdømme, utvikling og avhengighet i våre case spiller stor rolle for interaksjonen mellom operatør og leverandør.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringsledelsenb_NO
dc.titleStyringsmekanismer i oljebransjen og dens påvirkning: En kartlegging av bruk av styringsmekanismer fra en operatør på sine leverandører i oljebransjen og hvordan dette påvirker deres leverandørernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal