Alt er normalt : Et spill for seksualitetsundervisningen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625164Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Visste du at 44% er misfornøyd med seksualitetsundervisningen i Norge? Eller at pensum
som benyttes i undervisningen i dag underbygger fordommer?
For dette prosjektet er det tatt utgangspunkt i den manglende og tradisjonelle
seksualitetsundervisningen som finnes i dag, og en idé om en forbedret undervisning ved
hjelp av et verktøy. Løsningen ble et ikke-digitalt brettspill for dagens
seksualitetsundervisning, og skal bidra med å gi en mer helhetlig forståelse av seksuell helse.
Formålet med prosjektet er derfor å gi en seksualitetsundervisning som er helhetlig,
fordomsfri og på ungdommens egne premisser. Følgende problemstilling ble derfor
utarbeidet:
Hvordan kan vi ved hjelp av et ikke-digitalt brettspill forbedre seksualitetsundervisningen i
dag?
Teorikapittelet er delt i to deler og i del en introduseres design thinking-metodikken. I del to
introduseres spill og spillbasert læring, samt to nøkkelbegreper, brukervennlighet og læring.
Totalt sett utgjør dette vårt teoretiske rammeverk som vil knyttes opp mot vår datainnsamling,
analyse og den kreative løsningen. Basert på problemstillingen velger vi i metodekapittelet
kvalitativ metode med et eksplorativt forskningsdesign. For å gjennomføre datainnsamlingen
benyttet vi design thinking som metodikk, og gjennom en workshop fikk vi verdifull innsikt.
I analysekapittelet har vi analysert og tolket funn opp mot teorien og nøkkelbegrepene.
Design thinking ga oss innsikt som vi etter analyse og tolkning kunne gjøre konkrete
endringer basert på. Vi kan anta at disse endringene, som også ligger til grunn for den kreative
løsningen, bidrar til et forbedret verktøy. Med bakgrunn i funnene og endringsforslaget, ble
den kreative løsningen et ferdigutviklet brettspill med alle tilhørende spillkomponenter.
Brettspillet Alt er normalt er et verktøy og en ressurs for seksualitetsundervisningen for
10.trinn. Den kreative løsningen avsluttes med en kommunikasjonsstrategi og noen tanker om
veien videre.