Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund, Celin Frølich
dc.contributor.authorHølvold, Andrea Solvang
dc.date.accessioned2019-11-06T12:58:47Z
dc.date.available2019-11-06T12:58:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626937
dc.description.abstractBruken av magefølelse innen rekruttering er et mye omtalt tema, spesielt innen konsulentbransjen. Vårt utgangspunkt som forskere bygger på erfaring fra både skolebenken og arbeidsliv, og vi opplever et gap mellom forskning og praksis. Derfor har vi ansett det som svært interessant å undersøke rekrutteringsansvarliges holdninger til bruk av magefølelse, og har derfor bygget opp oppgaven rundt følgende problemstilling: “Hvilke holdninger har rekrutteringsansvarlige i konsulentbransjen til bruk av magefølelse i intervju-og beslutningsprosesser?”. For å besvare problemstillingen har vår forskning blitt gjennomført med bruk av kvalitativ metode med tilhørende fenomenologisk forskningsdesign. Vi har gjennomført et omfattende litteratursøk for å øke vår forståelse om eksisterende forskning og teori rundt tematikken. Deretter har vi innhentet data gjennom dybdeintervjuer med fem informanter som innfrir satte krav til utvalg, og gjennom disse intervjuene har vi samlet inn informasjon som legger grunnlag for dataanalyse. Videre har omfattende analyse avdekket tre funn, herunder innen rekrutteringsprosessen, organisatorisk og personlig bevissthet og bruken av magefølelse. Våre funn sett i tilknytning til eksisterende teori avdekker bevissthet rundt magefølelsens betydning både innenfor interne rekrutteringsprosesser, men også på et personlig plan. Videre viser det seg at våre informanter ønsker å vektlegge magefølelsen i ulik grad, og det varierer hvorvidt de stiller seg positiv eller negativ til bruken av denne. På bakgrunn av dette har vi avdekket at rekrutteringsansvarlige i konsulentbransjen har ulike holdninger til bruken av magefølelse i intervju- og beslutningsprosesser. Vi håper vår undersøkelse kan inspirere til videre forskning, og har avslutningsvis presentert våre innspill til mulige problemstillinger som kan undersøkes ytterligere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectRekrutteringnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleMagefølelsen : Jokeren i rekrutteringnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal