Ansatte som merkevarebyggere
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2730341Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvilken rolle innehar ansatte som merkevarebyggere? … Merkevarebygging er et kjent
fenomen i markedsføringslitteraturen. Det foreligger relativt lite forskning på ansattes
innvirkning på prosesser rundt merkevarebygging ved høyere utdanning, hvilket er
utgangspunktet for denne studiens problemstilling: Hvilken rolle spiller foreleserne for
merkevarebyggingen av Høyskolen Kristiania, og i hvilken grad reflekteres det i forelesernes
pedagogiske tilnærming og høyskolens strategiarbeid?
Formålet med studien er å utforske samt erverve oss en dypere forståelse for hvordan
merkevarebygging ved Høyskolen Kristiania skjer i praksis. Ved å intervjue ulike organer
internt i organisasjonen har vi sett på hvordan foreleserne inkluderes i strategiarbeid, og
hvilken betydning dette har for skolens renommé og omdømme, altså merkevaren. Funnene i
studien er diskutert opp mot et teoretisk rammeverk som strekker seg på tvers av ulike fagfelt.
Studien har som formål å avdekke hva og hvorfor, fremfor hvor mange. Hva
er tilknyttet identifisering av strategiske valg som institusjonen foretar seg,
og hvorfor knyttet til begrunnelse og effekten av valgene. Gjennom kvalitativ metode
gjennomførte vi intervjuer i form av dybdeintervjuer og fokusgrupper. Funnene viser at
samtlige av respondentene ser på forelesere som høyskolens viktigste ressurs, selv om
foreleserne selv mener sin rolle som merkevarebygger er noe begrenset. Foreleserne er
essensielle i tjenesteleveransen, hvilket har stor betydning for studentenes etterlatte inntrykk.
Basert på vår datainnsamling fra ulike organer ved Høyskolen Kristiania, har vi gjennom
analysen funnet grunnlag for å kunne si at forelesere ved Høyskolen Kristiania innehar en
rolle som merkevarebyggere for skolen i sin helhet. Dette reflekteres i den pedagogiske
tilnærmingen på måten foreleserne internaliseres med studentene gjennom forelesninger, men
også gjennom deres tilgjengelighet. Foreleserne er helt essensielle i arbeidet med
posisjoneringen av Høyskolen Kristiania, og er et meget viktig element i høyskolens
strategiarbeid.