Bærekraftig atferd. Sammenhengen mellom bærekraftig holdning og handling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2730426Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi tatt for oss temaet bærekraft som er avgrenset til klima og miljø.
Studiens problemstilling er: Hva må til for å sikre en atferdsendring blant forbrukere for å
omgjøre en positiv miljøholdning til en ønsket handling? Utover problemstillingen vår har vi
sett på hvilke strategiske tiltak som har blitt forsøkt i fortiden, og om den kollektive
holdningen har lagt til rette for positiv handling. Teoriene som benyttes for å svare på vår
problemstilling er “Theory of Reasoned Action” (TRA) og Dulte-teori.
På bakgrunn av et kvalitativt dybdeintervju har vi utarbeidet følgende hypoteser.
Hypotese 1 lyder som følger: Yngre mennesker (27 år og ned) føler de har bedre kunnskap
rundt bærekraft enn eldre, men handler ikke mer miljøvennlig.
Hypotese 2 lyder slik: Folks holdninger til miljøtiltak samsvarer ikke med deres handlinger
For vår studie har vi valgt kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign. Vi har et
strategisk utvalg med utvelging ved selvseleksjon med 125 respondenter fra Oslo området. I
hypotese 1 har vi kategorisert aldersgruppene til “27 år og ned”, og “28 år og opp” mens
hypotese 2 fokuserer på helheten.
Analysen av studien er gjennomført ved å benytte SPSS for å utarbeide forskjellige statistiske
analyser. Resultatene fra disse analysene er drøftet opp mot teorien vår og andre relevante
studier og vi har funnet interessante forskjeller mellom gruppene, noe som har hjulpet oss å
besvare problemstillingen og bekrefte hypotesene våre.
Vi har kommet frem til at folk har en positiv holdning til miljø og er enig med våre
respondenter at det kreves økt fokus på miljø i fremtiden. Folk føler de har god kunnskap
rundt miljø, men deres kunnskap og positive holdninger samsvarer ikke med deres
handlinger. TRA modellen er ikke fullkommen ettersom de subjektive normene ikke gjør nok
for endring. Det kreves mer dulting for å kunne se TRA modellen bli fullkommen i lys av
undersøkelsen.
Forsiktig dulting og målrettet informasjonsarbeid rundt hvorfor, hvordan og konsekvens og
resultatet av miljøvennlige valg er det som må til for å få folk til å agere.