Et studie av bærekraft og lojalitet: påvirker bærekraft forbrukerlojalitet?
Abstract
Temaet for denne bachelor avhandlingen er å utforske hvorvidt bærekraftige produkter og
bedrifter påvirker lojaliteten til forbrukere. Miljøutfordringer er noe som står sentralt i dagens
samfunn, den globale temperaturen stiger samtidig som at vi fråtser ressurser. Mange
bedrifter forsøker å gjøre sitt ved å ta ansvar for sine innvirkninger på miljøet, men hvordan
påvirker dette forbrukere? Er det slik at forbrukere er mer lojale mot bedrifter som er
bærekraftige, eller har dette ingenting å si for forbrukere?
Problemstillingen vi skal ta for oss i denne oppgaven lyder som følger:
“ Påvirker bærekraft forbrukerlojalitet?” I henhold til dette har vi faktorisert det ned til tre
forskningsspørsmål som skal bidra med å gi oss svar på dette.
F1: “ Endrer forbrukeres holdninger seg ut fra en bedrifts bærekraftighet?”
F2: “ Til hvilken grad lar forbrukere seg engasjere av bærekraft?”
F3: “ Kan man tyde en markant forskjell i forbrukeres lojalitet når det kommer til
generasjonsforskjeller?”
Funnene våre indikerer at forbrukere anser bærekraft som positivt, men det ligger fremdeles
flere barrierer mellom å påvise lojalitet mellom forbrukere og bærekraftige
produkter/bedrifter. Analyser hvor vi har sammenlignet forbrukeratferd mellom forskjellige
generasjoner viser forskjeller som kan være til nytte for å perspektivere forholdet mellom
forbrukere og bærekraft for bedrifter.