Faktorer som påvirker forbrukerens kjøpsintensjon i netthandel
Abstract
Netthandel er i kontinuerlig vekst og handlemønsteret til forbrukere er i stadig endring. Hva
som påvirker deres kjøpsintensjon, endrer seg i raskt tempo med den teknologiske
utviklingen. Nye medier blir tatt i bruk og informasjonsinnhentingen blir forenklet. Kunden
har større kontroll over egen kjøpsprosess ved hjelp av teknologiske hjelpemidler. I denne
oppgaven ønsker vi å få et større innblikk i hva som påvirker kjøpsintensjonen til forbrukere
på nett. Vi har derfor kommet frem til følgende problemstilling:
Hva påvirker kjøpsintensjonen i digital handel?
I teoridelen tar vi for oss modeller som har vist seg som gode predikatorer for hvorfor
forbrukere tar i bruk ny teknologi. Vi går også nærmere inn på hva som påvirker utførelsen av
en gitt atferd. I denne undersøkelsen ble det benyttet en kvantitativ tilnærming og data ble
innhentet gjennom spørreundersøkelse via internett. Gjennom undersøkelsen oppnådde vi 121
respondenter som svarte på spørsmål om nytteverdi, brukervennlighet, kompatibilitet,
personvern og sikkerhet, som ble målt opp mot kjøpsintensjonen. For å undersøke skjevheter i
utvalget spurte vi også om alder og kjønn.
Gjennom analysen går vi igjennom utvalgs- og faktoranalyse og KMO-test. Vi gjennomførte
også en regresjonsanalyse hvor vi tar beslutninger om hypotesene skulle beholdes eller
forkastes. Analysen gir grunnlag for å beholde hypotesene om at nytteverdi, kompatibilitet og
sikkerhet har en positiv effekt på kjøpsintensjonen. Brukervennlighet og personvern er utenfor
signifikansnivået og må derfor forkastes.