HR-chatbot - en ny digital assistent
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om HR-avdelingens nye digitale assistent: «HR-chatbot».
Formålet med studien er å undersøke hvordan HR-ansatte opplever en arbeidshverdag som i
dag preges av robotisering, digitalisering og kunstig intelligens. Studien skal bidra til
forståelse av en HR-chatbot som et fenomen, så vel som å vise til hvordan fenomenet har
innvirkning på de ansatte i en HR-avdeling.
Gjennom et fenomenologisk forskningsdesign har vi forsøkt å avdekke HR-ansattes
subjektive virkelighetsoppfatninger gjennom tre tematikker; organisasjonsendring,
jobbholdninger og indre motivasjon. For å skape en dypere forståelse av fenomenet
undersøkte vi informanter som arbeider tett på HR-chatbots i det daglige. Utvalget bestod
totalt av syv informanter, hvor alle har vært en del av, eller jobber aktivt med en HR-chatbot
og utviklingen av den.
Et interessant funn er at informantene opptrer som forkjempere for enkle digitale løsninger
innen HR-feltet. Det kommer frem at HR-chatboten fortsatt er i en startfase, men at de likevel
anser den som en ressurs som kan ta over deres repeterende arbeidsoppgaver, og skape rom
for mer meningsfylt arbeidsinnhold i fremtiden.
De HR-ansatte viser utelukkende positive holdninger, og utstråler høy indre motivasjon og
engasjement for å møte den digitale utviklingen. Dette med troen på at de etter hvert kan
skape en selvstendig HR-chatbot som på sikt kan frigjøre tid til å gjøre andre, mer
meningsfulle arbeidsoppgaver.
Overførbarhet er ikke i denne studien et mål i seg selv, men funnene er likevel velegnet til å
gi verdifull innsikt for forskningsområder som sier noe om HR i samspill med digitale
verktøy.