Hvordan påvirker psykologisk eierskap kreativitet? En casestudie av Agens
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2731637Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Agens er et fremoverlent selskap i softwarebransjen som i en årrekke har utmerket seg innenfor
spill og design. Vi har intervjuet ansatte i Agens for å høre deres refleksjoner rundt temaene
psykologisk eierskap og kreativitet.
Psykologisk eierskap og kreativitet er begge abstrakte temaer som leder til motstridende
forskning. Denne oppgaven er inspirert av forskningen til Pierce mfl. og Avey mfl. sitt arbeid
innen psykologisk eierskap, og Teresa Amabile sitt arbeid innen kreativitet. Her blir psykologisk
eierskap lagt frem fordi det dekker tre menneskelige behov: tilhørighet, effekt og selvidentitet.
oppgaven presenterer forløpere til psykologisk eierskap og utfall av en sterk grad av eierskap.
Forløperne som blir fremlagt er lederskap, autonomi, maktdistanse og aksjeeierskap. Utfallene
er: ansvarliggjøring, trivsel, frivillige oppgaver, engasjement, kunnskapsdeling og utbrenthet.
Det teoretiske grunnlaget innenfor kreativitet har vi avgrenset til Amabiles modell med
komponenter til kreativitet. Disse komponentene er faglig ekspertise, evne til kreativ tenkning,
indre motivasjon og miljø.
Vi har valgt en kvalitativ tilnærming til studien og utførte 12 dybdeintervjuer av ansatte i
Agens. Ut fra disse intervjuene fant vi flere interessante funn og fikk høre mange spennende
refleksjoner rundt temaene. Analysen går i tråd med det teoretiske grunnlaget og vi tar for oss
informantenes syn og refleksjoner på psykologisk eierskap og prøver å se på den mulige
koblingen til kreativitet.
Formålet med dette prosjektet var å belyse hvordan psykologisk eierskap påvirker kreativitet i
Agens. Det ble lagt frem til hvilken grad PE påvirker de ansatte, og videre hvordan PE fører til et
bedre kreativt arbeidsmiljø. Prosjektets funn peker på sterke insentiver for at både forløperne og
utfallene av PE var tilstede i Agens. Dermed kan man anta at kulturen i selskapet bidrar til at de
ansatte kjenner en høy grad av PE.