Konsekvenser av opplevd risiko i reiselivet. Hvordan kan opplevd risiko påvirke turisters beslutninger? Og i hvilken grad bør norske reiselivsaktører ha fokus på dette?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732342Utgivelsesdato
2020-05-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en teoretisk oppgave som er skrevet ut fra eksisterende litteratur. Den har et teoretisk
rammeverk som omfatter forskning på risiko og trygghet innen turismen fra ulike ståsteder og
vinklinger.
Hvordan påvirkes turister av risiko og utrygghet? Dette er et av flere spørsmål jeg har jobbet
systematisk og metodisk med å finne svar på de siste månedene. Vi mennesker opplever
risiko og utrygghet ut fra en rekke ulike forutsetninger som personlige egenskaper,
gruppeegenskaper og kontekst. Dette kan være nyttig kunnskap for reiselivsaktører som
markedsfører seg mot ulike målgrupper eller segmenter av turister.
Et av hovedpoengene i oppgaven er at turister i stor grad vurderer risiko og utrygghet når de
tar avgjørelser, og at de er sårbare ovenfor negative inntrykk og lettpåvirkelige av media og
andres erfaringer fra en destinasjon. Reiselivsaktørene kan ta aktive valg for å påvirke
turistenes opplevde risiko og trygghet, som igjen påvirker deres vurderinger. Men dette kan
bli problematisk, selv om hensikten er god. En måte å illustrere dette på er noe jeg har omtalt
som «trygghetsparadokset»: uproporsjonale, inngripende og synlige sikkerhetstiltak, i forhold
til situasjonen på destinasjonen, kan føre til at turistene får en følelse eller opplevelse av at
dette er et utrygt sted. Jeg drøfter også hvordan opplysningskampanjer kan slå uheldig ut og
virke mot sin hensikt, ved å rette turistenes fokus på de negative sidene ved en destinasjon.
Reiselivsnæringen har et stort ansvar i samfunnet, da turismen er en viktig inntektskilde på
mikro- og makronivå. Fravær av trygghet og sikkerhet på en destinasjon kan hurtig ødelegge
et godt rykte og besøkstall, men de negative konsekvensene kan også forplante seg ut i
samfunnet. En reflektert og kunnskapsbasert tilnærming til oppgavens tematikk kan synes
nyttig for flere typer reiselivsaktører.
I siste del av oppgaven drøfter jeg hvordan tematikken kan gjelde for reiselivsaktører i Norge.
Selv om Norge har et tradisjonelt godt rykte som en trygg destinasjon, står vi i dag i en
pandemikrise hvor tillit og trygghet vil være avgjørende for å vinne turistene tilbake.