Plattformøkonomiens påvirkning (the impact of the platform economy): en kvalitativ studie om hvordan en bedrifts deltakelse i en plattform kan påvirke ens merkevare
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732905Utgivelsesdato
2020-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven omhandler hovedsakelig forbrukerperspektivet på plattformøkonomi
som en ny forretningsmodell, men tar i noen grad også et bedriftsperspektiv. Vi har tatt for oss
merkevareteori, samt teori om plattformøkonomi, for å belyse ulike fordeler, ulemper, styrker og
svakheter ved dette fenomenet. I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i Foodora, som
representerer en plattformøkonomi innenfor restaurantbransjen. Problemstillingen i studiet er som
følger:
Hvordan kan det å bli med i en plattformøkonomi som Foodora enten svekke eller styrke
en restaurants merkevare?
For å kunne svare på denne problemstillingen har vi valgt et kvalitativ forskningsdesign, hvor vi
ser på Foodora som vår case-studie. Vi har gjennomført tre studier i denne oppgaven, benyttet to
metoder, samt to ulike perspektiver. For å samle inn data har vi i studie 1 benyttet oss av en
mystery-shopper-undersøkelse, i studie 2 foretatt et dybdeintervju av en restaurant som ikke er
med i plattformen, og i studie 3 gjennomført fokuserte intervjuer av forbrukere. Vi gjennomførte
18 fokuserte intervjuer, hvor informantene er i alderen 21-29 år.
Litteraturen i denne oppgaven er basert på tidligere pensum, samt relevante forskningsartikler og
bøker som hovedsakelig belyser merkevareteori og plattformøkonomi. Innenfor merkevare tar vi
blant annet for oss viktige temaer som merkeassosiasjoner, sterke og svake merkevarer, samt
vareprat. Innenfor plattformøkonomien tar vi for oss plattformens påvirkning på markeder, en ny
forretningsmodell, utfordringer i plattformøkonomien, rangeringssystemenes effekt, samt
bedrifters plassering.
I analysen ser vi tydelig forbrukerinformantene og restaurantinformantens meninger, og vi sikrer
derfor forskningen ved hjelp av forskertriangulering. Vår tolkning av funnene i denne oppgaven
svarer tydelig på vår problemstilling, da det kommer frem at det å bli med i en plattform som
Foodora både vil svekke og styrke en restaurants merkevare gjennom merkeassosiasjoner, men at
det kommer an på faktorene som spiller inn. Dersom restaurantene er mer hverdagslige kan
merkevaren styrkes av deltakelse i en plattform, men dersom restaurantene er mer eksklusive, og
restaurantopplevelsen er en stor del av merkevaren, kan merkevaren svekkes. Vi avslutter
oppgaven med anbefalinger til videre forskning.