Suksesskriterier for å ivareta sosial- og akademisk integrasjon.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732925Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Som følge av pandemien Covid-19 har studenters undervisningsmetode i stor grad endret seg
fra et fysisk campus over til et digitalt campus. I den forbindelse ønsker vi gjennom denne
studien å belyse i hvilken grad Høyskolen Kristiania, heretter omtalt som HK, har ivaretatt
den sosiale og akdademiske integrasjonene når undervisningsmetode på kort tid har endret seg
fra fysisk til digitalt campus. Vi ser en sammenheng mellom kommunikasjon og selvledelse
som en vesentlig del av den sosiale og akademisk integrasjonen. I lys av det ønsker vi å gi en
grundigere forståelse for hvilken påvirkningen disse to elementene har for den sosiale og
akademiske integrasjonen til studentene på HK. Med bakgrunn i valgt tematikk ønsker vi å
fordype oss i følgende problemstilling
«Hvilke suksesskriterier må ligge til grunn for å ivareta studenters sosial- og akademisk
integrasjon, når undervisningsmetoden endres.»
Problemstillingen besvares gjennom følgende forskningsspørsmål:
1. I hvilke grad ivaretar HK studentenes sosiale- og akademiske integrasjon?
2. Hvordan fungerer kommunikasjonen mellom HK og deres interessenter?
3. I hvilken grad har bevisstgjøring av selvledelse en innvirkning på studentenes sosialeog akademiske integrasjon?
Vi har i denne studien valgt å benytte oss av et kvalitativt forskningsdesign hvor vi innhenter
informasjon gjennom dybdeintervju. Vi har gjennomført 13 dybdeintervjuer som
representerer faglig ledelse, ansatte og studenter ved HK. Dette for å gi oss en dypere innsikt i
deres meninger, erfaringer og følelser rundt tematikken.
Hovedfunnene fra analysen kombinert med relevant teori har ført oss frem til tre
suksesskriterier som bør være tilstede for å sikre sosial- og akademisk integrasjon. Disse vil
være å legge til rette for støttende undervisning, legge til rette for en effektiv
kommunikasjonsprosess og legge til rette for studenters mulighet til å utvikle seg innen
selvledelse. Disse tre suksesskriteriene har videre utformet seg til å bli en direkte anbefaling
for hva HK bør fokusere på i de ulike semestrene for å støtte utviklingen til studenter, og en
struktur for å sikre det kritiske første året som student.