Kombinasjonen av formål og profitt i startups
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2824522Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål har i økende grad etablert seg som et viktig prinsipp for å imøtekomme behovene, ikke bare til aksjonærer, men samtlige interessenter. Det innebærer en forventning om at selskaper skal bidra til miljømessige og sosiale problemer gjennom sin kommersielle drift. Kunnskap om rollen formål har i startups er derimot liten, og vi har identifisert et research gap.
På bakgrunn av dette har vi valgt å utforske følgende problemstilling: “Hvordan kombinerer ledere i norske kommersielle startups formål og profitt?”.
Gjennom en kvalitativ tilnærming har vi intervjuet ni ledere i kommersielle startups. Respondentene som deltok i undersøkelsen kommer fra ulike bransjer og er alle medgründere i en startup som jakter på den rette forretningsmodellen.
Ved en analyse av innsamlet data fra respondentene finner vi at alle lederne har et klart formål utover å tjene penger, og at de ser på det som selvsagt for enhver bedrift. Det er derimot ikke skrevet ned eller integrert i strategier eller planer. Resultatene viser at de vet “hvorfor” de driver, men denne intensjonen gjennomsyrer ikke hele bedriften. Vi finner derimot forskjeller basert på om bedriftene har klart å integrere formålet i DNAet av forretningsmodellen eller ei.
Selv om ledere oppfatter viktigheten av et formål, er det faktorer som hemmer formålets adopsjon. Blant disse finner vi tro på verdien av intuisjon, tilgang på ressurser, et ønske om kontroll over forretningspraksis og ønsket om fleksibilitet til å kunne tilpasse seg endringer i omstendighetene. Respondentene viser også en inkonsistens ved at de bekjenner seg til et formål, men kortsiktige forretningsmål og finansieringsbehov er det som dominerer ledernes beslutninger. Formell forpliktelse til et formål blir dermed utsatt til en senere tidspunkt som blir uttrykt gjennom “når vi vokser”, uten videre spesifikasjon.