• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for kommunikasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for kommunikasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiale medier for små og/eller nyoppstartede bedrifter

Øyen, Eli; Lundby, Hanne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Gruppe 1989.pdf (5.565Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/1184136
Date
2015-09-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for kommunikasjon [99]
Abstract
Temaet for denne oppgaven er sosiale medier for små og/eller nyoppstartede bedrifter med fokus på de sosiale nettverkene Facebook og Twitter. Vår oppfatning er at mange norske nyoppstartede og/eller små bedrifter har lite kunnskap om hva sosiale medier kan gjøre for bedriften. Markedskommunikasjon i sosiale medier er et relativt nytt fenomen, noe som kan være årsaken til at mange bedrifter ikke utnytter muligheten til det fulle. Vi tar for oss det norske markedet og en reell bedrift som ble etablert i 2014. Det ble gjennomgått mye relevant litteratur om emnene sosiale medier, markedskommunikasjon og små og/eller nyoppstartede bedrifter. Det var begrenset med litteratur om markedskommunikasjon for små og/eller nyoppstartede bedrifter, gjennom sosiale medier. Det ble derfor nødvendig å gjennomføre kvalitative undersøkelser om emnet. All litteratur brukt i oppgaven er hovedsakelig pensumrelatert litteratur og forskningsartikler. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling formulert: “Hvordan kan det være lønnsomt for små og/eller nyoppstartede bedrifter å bruke sosiale medier?”. På bakgrunn av problemstillingen og hva vi ønsker å få ut av oppgaven, så vi det nødvendig å benytte en kombinasjon av deskriptivt og eksplorerende forskningsdesign, gjennom både kvantitative og kvalitative undersøkelser, også kalt metodetriangulering. Disse undersøkelsene valgte vi å foreta som strukturerte, kvantitative spørreundersøkelser, samt en serie med semi-strukturerte (kvalitative) intervjuer. Funnene fra intervjuene og spørreundersøkelsene ble strukturert sammen til en felles konklusjon for å få en best mulig helhet på oppgaven. Videre satt vi funnene opp mot den eksisterende teorien som ble brukt i begynnelsen av besvarelsen for å se eventuelle mangler, likheter og forskjeller. Ut ifra funnene ble det gitt en anbefaling til den aktuelle bedriften, samt laget en kreativ løsning og en kommunikasjonsstrategi. Denne løsningen er todelt, hvorav del én ble utført i løpet av perioden, mens del to er et forslag til en kampanje bedriften kan gjennomføre i senere tid. Det ble i tillegg utført målinger i Google Analytics, for å kartlegge effekten av de gjennomførte løsningene. Disse løsningene kan også fungere som inspirasjon og en mal for andre små og/eller nyoppstartede bedrifter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit