• Lojalitetsprogrammer i reiselivet 

      Holtsmark, Embret Joakim (Bachelor thesis, 2020-06-02)
      I denne oppgaven ser jeg på temaet som omhandler lojalitetsprogrammer. Bakgrunnen for temaet kommer fra interessen for å skape bedre resultater og belønne de mest lønnsomme kundene. Problemstillingen omhandler hva ...
    • «Lokalisering og handlevaner» 

      Mossige, Christian Omberg (Master thesis, 2018-11-01)
      Intensjonen med denne masteroppgaven var å kartlegge hva som er den optimale lokalisasjonen for en dagligvarehandel, samtidig som jeg også ville finne ut av hva som trekker oss til en dagligvarehandel og hvordan handlemønster ...
    • Luksuskjøp Og rettferdiggjøringsstrategier 

      Bosnes, Javier Edison; Aftab, Muqaddes (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Denne Bacheloroppgaven handler om hvordan forbrukere rettferdiggjør sine kjøp. Vi vil se på to egenskaper hos forbrukere som kan differensiere mellom hvordan de begrunner kjøp: (1) deres økonomi og (2) deres behov for ...
    • Luksuskosmetikk: identitet, plikt og sosial klasse 

      Bergum, Silje Kjos; Bethuelsen, Vibeke; Finne, Fanny Herlofson (Bachelor thesis, 2014-03-19)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er basert på vår interesse rundt luksuskosmetikk, og vi var nysgjerrige på kvinners oppfattelse av eget forbruk. Vi ønsket å synliggjøre kvinnenes meningsdannelser, og oppnå en dypere ...
    • Lukten av placebo : Hvordan markedsførere lurer sansene 

      Tovik, Marte; Romset, Helene; Juvdal, Thea Karoline (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Det har tatt lang tid for den vestlige verden å omfavne ideen om at sinn og kropp er koblet sammen og har stor innvirkning på hverandre. Mennesket oppfatter det de forventer å oppfatte, noe som gjør forvrengninger som ...
    • Mad Men anno 2011? - Kjønnsstereotypiske holdninger i reklamebransjen. 

      Jensen, Christina Sogge; Dahl, Ida Sophie; Flatøy, Linn (Bachelor thesis, 2012-01-24)
    • Maktbalansen i den norske dagligvarebransjen 

      Andersen, Anine Kristin Bjerke; Abraham, Samrawi Berhane; Aagaard, Daniel (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Det norske dagligvaremarkedet har de siste tiårene fått færre aktører på kjedesiden, noe som har resultert i at det kun er tre aktører som kontrollerer matdistribusjonen til hele Norge. Konkurransesituasjonen har fått ...
    • Maktforhold i fotballen: En kvalitativ studie av agenters rolle 

      Skjæveland, Lars; Aarhus, Ola Broen (Master thesis, 2021)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt maktforhold i det norske fotballmarkedet med spesiell vekt på agenters rolle. Vi har sett på forholdet mellom agenter og spillere, og agenter og klubber. Gjennom forskningsspørsmål ...
    • #MaktTilFolket - En oppgave om kildens påvirkningskraft 

      Johnsen, Sophie; Nybø, Caroline Jøsok (Bachelor thesis, 2016-11-15)
      Denne bacheloroppgaven setter søkelyset på hvordan bedrifter og merkeholdere bør kommunisere. Det er ikke bestandig lurt at bedriften kommuniserer selv, men at bedriftens budskapsformidler er en vanlig privatperson som ...
    • Maktutviklingen i sportsbransjen sett opp mot matvarebransjen. 

      Hegge, Nina (Master thesis, 2014-10-01)
      Denne oppgaven tar for seg en sammenlikning av maktfordelingen i matvarebransjen og sportsbransjen. Undersøkelsen er gjort basert på Tranøy´s (2007) tre makt prinsipper: makt over utfall, regimakt og mørkemakt. Metoden som ...
    • En markedsanalytisk oppgave om den norske bakeribransjen 

      Hestbråten, Marius; Jensen, Nikolai; Ellefsrød, Jørgen (Bachelor thesis, 2013-12-09)
      Sammendrag Med denne oppgaven ønsker vi å undersøke forbrukerens oppfatning av den norske bakeribransjen og hvordan de forskjellige merkene er posisjonert. United Bakeries er et forholdsvis nytt bakeri, men har i de siste ...
    • Markedskanaler og kjøp av brukte klær: En studie som undersøker om det er forhold ved markedskanaler som oppleves som barrierer mot kjøp av brukte klær 

      Rydningen, Siri; Olsen, Victoria D. (Master thesis, 2021)
      Overforbruk er en miljøutfordring, hvor den ekspansive økningen i mengden klær hver forbruker eier er et problem. For en mer bærekraftig livsstil er reduksjon i forbruket sentralt. Med forbrukernes bekymring for miljøet, ...
    • Markedskommunikasjon i Sosiale Medier - Generelle Suksesskriterier og Fallgruver 

      Vodal, Tina V.; Evenrød, Linda; Liahagen, Silje K. (Bachelor thesis, 2012-11-28)
    • Markedsorientering i norske økosertifiserte reiselivsbedrifter 

      Mjølnerød, Runa Wille; Fagervoll, Karoline Brekke; Lundberg, Gunn Idun (Bachelor thesis, 2015-10-12)
      Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: “I hvilken grad er norske økosertifiserte reiselivsbedrifter markedsorienterte?”. Ettersom det kun er 20 økosertifiserte reiselivsbedrifter i Norge våren ...
    • Medaljens bakside. The dark side of corporate sponsorship 

      Gunnholt, Jørgen Holth; Nygård, Gøran; Kawala, Sebastian Edward (Bachelor thesis, 2018-10-01)
    • Mekanismer og prosesser som danner priser i dagligvarebransjen 

      Espeland, Daniel; Enoksen, Knut Anders Austrått (Master thesis, 2018-11-01)
      I denne oppgaven har vi tatt for oss økonomisk teori og sosiologi samt forbrukerpsykologi for å prøve og skape en forståelse og et bedre bilde av hvordan priser i dagligvarebransjen dannes. Som utgangspunkt for oppgaven ...
    • MELLOMLEDERENS PÅVIRKNINGSKRAFT 

      Fladseth, Vilde Karlsdatter; Robertsen, Adrian Dæhli; Iversby, Madeleine Fjeld (Bachelor thesis, 2017)
      Vi ønsker i denne oppgaven å studere relasjoner mellom mellomleder og ansatte i ulike bransjer, og hvilken påvirkningsgrad mellomledere har for ansattes motivasjon. Kvalitative intervjuer, relevant teori fra pensum, ...
    • Menn om personlig merkevarebygging på sosiale medier. En kvalitativ studie av menn i alderen 20-29 sine holdninger til personlige merkevarer på sosiale medier. 

      Olsen, Marthe Emilie; Sørsdal, Tonje; Hansen, Camilla (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      Vår bacheloroppgave har som hensikt å illustrere og identifisere de ulike holdningene, menn i alderen 20-29 år har til personlig merkevarer på sosiale medier. Vi synes det er interessant å få frem deres perspektiv på ...
    • Menneske eller maskin – hva gjør oss mest tilfreds? 

      Eek, Sondre; Eid, Haaken; Elkjær, Ingeborg (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      I denne studien har vi sett på selvbetjeningsteknologien sin påvirkning på kundetilfredshet, i forhold til personlig service. Settingen vi testet dette i var gjennom billettkjøp til kollektivtransport. Det har tidligere ...
    • Menneske og teknologi - serviceytelse i perfekt harmoni? En bacheloroppgave om automatisering av serviceleveranse i hotell 

      Sanden, Aina; Lerum Bondevik, Morten (Bachelor thesis, 2020-06-01)
      Selvbetjeningsteknologi er en av mange bidragsytende faktorer til et automatisert samfunn, og vi finner teknologi i form av selvbetjent inn- og utsjekk i stadig flere hotell. Frontpersonalets interaksjon med gjester har ...