Browsing Studentarbeider fra Institutt for markedsføring by Subject "Eksperiment"
Now showing items 1-19 of 19
-
Autentisitets påvirkningskraft på merkevarer
(Bachelor thesis, 2017-10-11)Litteratur belyser at forbrukeres oppfattede autentisitet på merkevarer avgjør hva de kjøper og hvem de kjøper fra. Samtidig fremlegges det at autentisitet derfor en av kjernekomponentene bak de mest suksessfulle ... -
Bloggens påvirkningskraft En eksperimentell studie av påvirkningskraften bloggere har på forbrukerens holdninger
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Vår oppgave undersøker bloggeres påvirkningskraft på forbrukeres holdninger. Problemstillingen oppgaven belyser er “i hvilken grad er toppbloggere med på å påvirke holdningen forbrukeren har til EF?” Bloggfenomenet er ... -
Boligmarkedet for førstegangskjøpere
(Bachelor thesis, 2017-10-11)I denne oppgaven ønsker vi å se på hvordan Finansdepartementet påvirker boligmarkedet gjennom deres boliglånsforskrifter, hvor vi i hovedsak legger vekt på hvordan førstegangskjøpere vil finansiere boligkjøp. Vår avgrensning ... -
CSR in Controversial Industries: Can the Norwegian Oil and Gas Industry Benefit From Communicating their Environmental CSR Efforts?
(Master thesis, 2020-06-23)As corporate social responsibility (CSR) initiatives are used more frequently as a marketing tactic, research is lacking on the subject with regard to controversial industries. The aim of this study is to ... -
Effektene av Merkekonsept og Construal Level Theory på Preferanse og Betalingsvillighet
(Master thesis, 2017-10-28)Denne masteroppgaven tar for seg merkekonsept og CLT. Merkekonsept er en overordnet mening som identifiserer en merkevare med utgangspunkt i målgruppens behov. Vi skiller mellom to ulike merkekonsept; funksjonelt og ... -
Effekter av merkekjærlighet
(Bachelor thesis, 2017-10-09)I en kompleks verden hvor kundene stadig står ovenfor flere valgmuligheter, vil en sterk merkevare være av stor verdi for forbrukerne. Mens det er en kjent sak, er det mindre forsket på hva som skjer med forbrukernes ... -
Effekter av pakkesammensetning og prisnivå på pakkeløsninger
(Bachelor thesis, 2017-10-11)Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan sammensetning av produkter og prisnivå påvirker kjøpsintensjonen for pakkeløsninger. Pakkesammensetninger (bundling) er en prisstrategi som kan bidra til at bedrifter skaper ... -
En kvantitativ studie om annonser som vet hva du heter
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Denne bacheloroppgaven tar for seg atferdsmålrettet reklame. Til tross for økende bruk av denne type annonsering, er det noe begrenset forskning på området. Oppgaven har som formål å undersøke hvordan kunnskap om ... -
En sponsors effekt : En studie om hvordan forbrukere reagerer på bruken av humor og kongruens i et sponset innlegg i en podkast
(Master thesis, 2020-06-24)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan forbrukere responderer på et sponset innlegg i en podkast, og hvordan denne responsen kan påvirkes ved bruken av humor og kongruens. Målet med oppgaven er å kartlegge om disse ... -
Farer med andres kommentarer – Merkeevaluering og smitteeffekter ved negativ vareprat på nett
(Master thesis, 2017-10-28)Denne avhandlingen omhandler negativ vareprat i form av tilbakemeldinger som gis om et produkt på internett. Målet med oppgaven er å finne ut om kvaliteten (høy versus lav) på elektronisk negativ vareprat påvirker evaluering ... -
Fraktkostnaders effekt på forbrukeres kjøpsbeslutning ved handel av sport- og fritidsutstyr på nett.
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Tilgangen til informasjon og sammenligning preger netthandel i forhold til tradisjonelle butikkutsalg. I sport- og fritidsbransjen ser man at homogene sortiment og få store aktører påvirker prisene. Alle ønsker å fremstå ... -
Hvordan håndtere en merkekrise for å oppnå høyest holdningsverdi hos forbrukerne? : En studie av hvordan forbrukere responderer på ulike merkekriser og responsstrategier
(Master thesis, 2020-05-10)I denne studien tilnærmer vi oss fenomenet merkekriser og responsstrategier. Her skiller vi mellom merkekrisene CSR (corporate social responsibility associations) og ulykker. Hensikten med denne ... -
Merker i endring
(Bachelor thesis, 2017-10-11)I denne bacheloroppgaven forsøker vi å belyse hvordan man kan ivareta kunderelasjoner når merker går igjennom endringer, og hvordan riktig kommunikasjon kan være med på å bidra til dette. Forbrukernes behov endrer seg ... -
Oppfattet tillitsverdighet til veldedige organisasjoner: Den medierende betydningen av forestillingsnivå
(Master thesis, 2017-10-28)Denne avhandlingen ble utviklet på bakgrunn av en interesse for veldedighet som forskningsfelt, og fordi svekket tillitsverdighet til veldedige organisasjoner er en reell utfordring. Hensikten var å undersøke hvordan ... -
Påvirker brand love holdninger til merkevarer og merkeutvidelser?
(Bachelor thesis, 2017-10-11)I denne oppgaven har vi tatt utgangspunkt i brand love, et begrep som indikerer at forbrukere elsker merkevarer. Vi ønsket å fordype oss i fenomenet brand love ettersom det er et relativt nytt begrep som har fått økende ... -
Positive vs. negative kundeanmeldelser – troverdige?
(Bachelor thesis, 2016-11-10)I dagens samfunn spiller sosiale medier en viktig rolle i forbrukernes hverdag, og online feedbacktjenester benyttes av svært mange både ved innhenting av informasjon og ved evaluering av produkter og tjenester. Det kan ... -
Respons på negativ kundeanmeldelse på Facebook - Hvordan påvirker det forbrukerens kjøpsintensjon?
(Bachelor thesis, 2017-10-09)På grunn av sosiale mediers raske utvikling, har bedrifter mistet mye av kontrollen på hvilken informasjon som deles, og hvordan og hvem som mottar og tolker denne. For å være tilstede der forbrukerne er, bør derfor ... -
Tap og vinn med samme sinn, eller påvirker negative hendelser mer enn positive?
(Bachelor thesis, 2017-10-11)Gjennom denne oppgaven har vi hatt som mål å teste hvordan positive og negative hendelser av samme verdi påvirker kunder ulikt, med utgangspunkt i prospect theory. Vi ønsker med dette å se om forbrukere vil få en større ... -
”Vis leg” og kjøp alkohol En indirekte effekt relatert til en ikkekommersiell holdningskampanje
(Bachelor thesis, 2017-10-11)Studiet bygger på våre antagelser om at eksponering av et ikke-kommersielt stimuli kan minne en forbruker ubevisst på et behov, som igjen kan utløse en kjøpsintensjon eller atferd som er imot avsenderens reelle formål. ...