• Endring i forbruk - forbrukernes rolle i diskusjonen om bærekraft 

      Høie, Marthe Ingrid (Bachelor thesis, 2020)
      I klima- og miljøkampen blir forbrukere stadig vekk oppfordret til å ta grønne valg. Statsminister Erna Solberg nevnte i sin nyttårstale hvordan vi alle kan bidra ved å velge en mer klimavennlig bil eller benytte oss av ...
    • FOR ET HERLIG HUNDELIV – ØKENDE FORBRUK TIL HUND I NORGE. 

      Karlsrud, Weronika; Kirkerud, Janne; Kleppa, Mona (Bachelor thesis, 2014-10-15)
      Denne oppgaven tar for seg økt forbruk til hund i Norge. Vi ser på hvilke faktorer som fører til et økt forbruk til hund hvor vi trekker inn relasjon mellom hund og eier, holdning til luksus og ulike motivasjonsteorier, ...
    • Generasjon Z: forbruk og segmentering 

      Truong, My Linh; Zdunek, Laura Amelia; Frida Strid, Ørebæk (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven undersøker hvilke faktorer som er mest avgjørende i generasjon Z’s valg av merkevarer. For å utforske denne problemstillingen har vi hentet inn primærdata gjennom dybdeintervju med syv informanter. På ...
    • Hvorfor kjøper du ikke brukte klær? En studie om hvordan forbrukernes atferdsintensjon til brukte klær kan styrkes 

      Andersen, Anette Trosten; Eidsvåg, Ingunn (Master thesis, 2019)
      Overforbruk er en utfordring, og særlig da den ekspansive økningen i mengden klær forbrukere eier. Å redusere forbruket er et sentralt utgangspunkt for en mer bærekraftig livsstil. Bekymring for miljøet og interesse for ...